Open VLD lanceert nu het voorstel om één ervan - bunker 'noord', die diende als communicatiebunker - permanent publiek toegankelijk te maken door hem om te vormen tot een historisch bezoekersplatform. "De bunker ligt vlakbij een fietspad en bij het toeristisch fietsknooppuntennetwerk én maakt deel uit van een erfgoedfietslus. Voor wandelaars en fietsers kan dit een interessant rustpunt worden", stelt Philip Konings, gemeenteraadslid voor Open VLD. Bij de aanleg van de Gustaaf D'...

Open VLD lanceert nu het voorstel om één ervan - bunker 'noord', die diende als communicatiebunker - permanent publiek toegankelijk te maken door hem om te vormen tot een historisch bezoekersplatform. "De bunker ligt vlakbij een fietspad en bij het toeristisch fietsknooppuntennetwerk én maakt deel uit van een erfgoedfietslus. Voor wandelaars en fietsers kan dit een interessant rustpunt worden", stelt Philip Konings, gemeenteraadslid voor Open VLD. Bij de aanleg van de Gustaaf D'Hondtlaan werd bunker 'noord' in de beplanting geïntegreerd, en als bezienswaardigheid opgenomen in de bewegwijzerde WO I-fietsroute. "Bij de bunker staat al een informatiepaneel met duiding. Maar in plaats van de bunker in de beplanting te willen camoufleren, stellen wij voor om de toeristische potentie van de site optimaal te exploiteren. Concreet denken we aan een uitkijkplatform met oriëntatietafel, die naar andere oorlogsrestanten in de omgeving kan verwijzen. Bovenop de bunker heb je namelijk een uniek uitzicht op de toenmalige vliegveldsite", aldus Konings.De twee bunkers zijn de laatste zichtbare getuigen van het militair vliegveldcomplex van Uitkerke. Het vliegveld 'Flügplatz Uitkerke' lag aan beide kanten van de Brugse Steenweg en was ongeveer 25 hectare groot. "De vliegeenheden die hier gestationeerd werden, beschermden de naburige geschutsbatterijen, voerden observatievluchten uit, bombardeerden vijandelijke munitieopslagplaatsen en onderkomens", vertelt Philip Konings. Vanuit dezelfde locatie werden ook de Duitse troepen aan het IJzerfront bevoorraad. "De bunkers maakten deel uit van een groter gebouwencomplex met slaapbarakken, een elektriciteitscentrale, herstelateliers, een keuken, twee kwartieren met machinegeweeropstelling voor luchtafweer, hangars, vliegtuigloodsen en een munitiedepot. Na de oorlog werd alles afgebroken, enkel de twee bunkers bleven staan."Op een simulatiebeeld is te zien hoe de volledige vloeroppervlakte van het bezoekersplatform (ca 5x7m) bedekt wordt met een bewandelbare luchtfoto. Alle gebouwen van het toenmalige vliegveld staan daarop aangeduid. "Dat de bunker publiek eigendom is, op het openbaar domein ligt én direct toegankelijk is, maakt het project op korte termijn haalbaar. Voor de financiering kan beroep worden gedaan op toerisme- en erfgoedsubsidies. Misschien is zelfs private sponsoring een mogelijkheid", zegt Open VLD-voorzitter Mitch de Geest.(WK)