De historische motorrit 'Where is Anna?' werd drie jaar geleden voor het eerst georganiseerd door een groep vrienden die twee passies delen: de Eerste Wereldoorlog en oude motorfietsen. "De bedoeling is dat we zo veel mogelijk motorfietsen uit die periode op straat krijgen", vertelt Jürgen Meesschaert (43) uit Bredene die het evenement organiseert. In een georganiseerde rondrit volgen we het parcours van een courier of dispatch rider uit de Eerste Wereldoorlog. Die waren cruciaal tijdens de oorlog om - er was nog geen radio - boodschappen over te brengen." Het evenement is meer dan zomaar een ritje met de motor.
...

De historische motorrit 'Where is Anna?' werd drie jaar geleden voor het eerst georganiseerd door een groep vrienden die twee passies delen: de Eerste Wereldoorlog en oude motorfietsen. "De bedoeling is dat we zo veel mogelijk motorfietsen uit die periode op straat krijgen", vertelt Jürgen Meesschaert (43) uit Bredene die het evenement organiseert. In een georganiseerde rondrit volgen we het parcours van een courier of dispatch rider uit de Eerste Wereldoorlog. Die waren cruciaal tijdens de oorlog om - er was nog geen radio - boodschappen over te brengen." Het evenement is meer dan zomaar een ritje met de motor. "We willen het verhaal tonen van de Groote Oorlog. Daarom is er dit jaar ook een gids van de partij, die bij de start zal vertellen wat er gebeurde langs de route die we volgen", vertelt Jürgen. Onderweg geeft de historicus ook toelichting aan de motards. De inschrijvingen van die motards voor de derde editie verlopen vlot."We verwachten op zijn minst een honderdtal motorfietsen", weet Jürgen. "De deelnemers komen onder meer uit Schotland, Nederland en Frankrijk." Het parcours start dit jaar in Mannekensvere en er zijn stops in Diksmuide en Alveringem. De rondrit van 85 km verkent het oorlogsgebied rond Nieuwpoort en de IJzer.De tocht staat in het teken van de zoektocht naar Anna. "De meeste soldaten die gewond raakten in de oorlog werden verzorgd door Britse verpleegsters. Die mochten nooit op het bed van de soldaat zitten, maar de Belgische meisjes deden dat wel. Soldaten raakten zo na een tijdje gehecht aan de Belgische verpleegsters. Tijdens de oorlog verloor een van de dispatch riders zijn hart aan Anna. Na de oorlog ging hij naar haar op zoek. Anna is een fictieve zuster die de link maakt tussen de militairen en de burgers tijdens de oorlog."Om mee te mogen rijden tijdens de historische rondrit zijn er weinig voorwaarden. "We willen gewoon zo veel mogelijk mensen met een oude motorfiets samenkrijgen", zegt Jürgen. "De motorfiets moet wel dateren van voor 1931. Na het einde van de oorlog heeft het ongeveer 12 jaar geduurd alvorens het leven weer volledig zijn normale vorm had aangenomen. En 1931 betekende ook een ommekeer in de motorwereld. Alle motorfietsen die voor die periode werden gebouwd, waren praktisch hetzelfde en leken erg goed op elkaar. Vanaf 1931 begon je effectief een onderscheid te zien tussen de verschillende motormerken", weet Jürgen. In West-Vlaanderen is het initiatief van Jürgen uniek. En dit jaar rijden er ook speciale motoren uit 1900 en 1905 mee. "Van dat type rijden er nog twee rond op deze aardbol", zegt Jürgen trots. Voor Jürgen mag het nu snel 17 augustus zijn. "De voorbereidingen waren vrij druk, de laatste loodjes wegen altijd het zwaarst. Maar ik kijk er ontzettend naar uit. Het leuke is dat de mensen van vorig jaar terugkomen." Maar Jürgen blijft vooral bescheiden. "We zijn nog altijd een kleine organisatie. Onze wens is om zo veel mogelijk liefhebbers aan te trekken die in het bezit zijn van een oude motorfiets. We willen hen vertellen wat er nu al meer dan 100 jaar geleden gebeurde in onze Vlaamse Velden."(TV)