Dat de grensoverschrijdende spoorlijn tussen Kortrijk en Rijsel er kwam, is te danken aan de tweede spoorwegwet van 1837. Die voegde een aantal nieuwe verbindingen aan het oorspronkelijke net van staatsspoorwegen toe. "Heel mooi natuurlijk, de verbinding met Rijsel was niet alleen belangrijk voor de band met en de ontwikkeling van Noord-Frankrijk, ook voor de handel en het toerisme was de spoorweg essentieel."
...

Dat de grensoverschrijdende spoorlijn tussen Kortrijk en Rijsel er kwam, is te danken aan de tweede spoorwegwet van 1837. Die voegde een aantal nieuwe verbindingen aan het oorspronkelijke net van staatsspoorwegen toe. "Heel mooi natuurlijk, de verbinding met Rijsel was niet alleen belangrijk voor de band met en de ontwikkeling van Noord-Frankrijk, ook voor de handel en het toerisme was de spoorweg essentieel."Nestor Van Coillie (79) komt uit Marke en was lang eerste stationschef in Kortrijk. "De verbinding was wel niet altijd rechtstreeks. Ik heb die nog weten leggen. De trein werd vroeger opgesplitst: een deel bleef in Kortrijk, de rest reed door naar Rijsel. Zowel het station van Rijsel als dat van ons werd uiteindelijk heel belangrijk. Eerder dan Brugge was Kortrijk een hoofdstation, vanuit Rijsel vertrokken dan weer veel TGV's naar alle uithoeken van Frankrijk."Een roeping, anders kan je het niet omschrijven. "Ik was en ben een kind van de spoorweg. Mijn vader begon in het station van Tielt, werd later chef d'halte in Aalbeke en werd uiteindelijk stationschef vierde klas in Marke. Dat station lag naast de oude pannenfabriek. De Koedreef en de vroegere Stationsstraat kwamen uit op - hoe kan het ook anders - het Stationsplein. Daar heb ik mijn jeugd doorgebracht. Ik ben letterlijk aan de statie opgegroeid."Nestor begon zijn loopbaan bij de spoorwegen op 1 april 1958, net iets meer dan 60 jaar geleden dus. "Ik was interimair-opsteller en ging in West- en Oost-Vlaanderen stationschefs vervangen die met vakantie waren. Daarna ging ik aan de slag als chef in Harelbeke. Na mijn huwelijk woonden we trouwens zes jaar in het Harelbeekse station."Na Harelbeke volgden 'Klein Eiland' in Brussel, Merelbeke, Kortrijk, Gent en Antwerpen. In 2000 ging Nestor met pensioen. "In 1989 stond ik als eerste stationschef in Kortrijk mee in voor de grootse festiviteiten die 150 jaar spoorlijn Gent-Kortrijk vierden. Samen met de Gidsenkring werd toen voor een historische evocatie gezorgd: Koning Leopold I kwam opnieuw naar Kortrijk. Daarnaast realiseerden we ook een bloementapijt, waarin ons logo verwerkt was, de scholen en handelaars werkten mee, de radio was aanwezig. Je kan niets noemen dat we toen niet op poten hebben gezet. Die allereerste treinen die in het station van Kortrijk aankwamen en vertrokken, die waren voor onze stad énorm belangrijk." (Els Deleu)(EDB - foto EDB)