Het IFFM werd in september 2017 benaderd door Samlerhuset, een van de grootste Europese muntbedrijven. Het voorstel: een muntenreeks uitbrengen naar aanleiding van de eeuwherdenking rond het einde van WOI. Het museum, dat besliste om voor het eerst een commercieel project te werken met een private partner, wou niet zómaar munt slaan uit de munten. "Het mocht geen louter commercieel product worden, waar het museum zijn naam aan koppelde", zegt Peter Slosse, diensthoofd Toerisme en zakelijk leider IFFM. "We vonden het belangrijk dat d...

Het IFFM werd in september 2017 benaderd door Samlerhuset, een van de grootste Europese muntbedrijven. Het voorstel: een muntenreeks uitbrengen naar aanleiding van de eeuwherdenking rond het einde van WOI. Het museum, dat besliste om voor het eerst een commercieel project te werken met een private partner, wou niet zómaar munt slaan uit de munten. "Het mocht geen louter commercieel product worden, waar het museum zijn naam aan koppelde", zegt Peter Slosse, diensthoofd Toerisme en zakelijk leider IFFM. "We vonden het belangrijk dat de muntenreeks en het verhaal zouden stroken met de missie en visie van het museum: geen puur militaire benadering en voldoende aandacht voor burgers, vluchtelingen en niet-winnaars van de oorlog. Van start tot uitgifte kreeg het museum voldoende inspraak."Het museum kreeg zaterdag de royalty's overhandigd in de vorm van een cheque ter waarde van 80.203 euro. Bijna een drievoud van het vooropgesteld bedrag. "We zullen het geld nuttig investeren in een aantal vernieuwingen van de permanente museumtentoonstelling tegen 2021", aldus Dimitry Soenen, schepen en voorzitter IFFM (N-VA). "Vlaanderen vraagt om private middelen te zoeken naast de overheidsfinanciering, die ontoereikend is om de werking te kunnen dragen. We mogen geen winst nastreven, maar extra private middelen zijn welkom om het financiële plaatje rond te krijgen. Dit is nu voor het eerst gebeurd, met succes. We staan open voor gelijkaardige initiatieven om ons museum naar een hoger niveau te tillen. Elk voorstel wordt even kritisch bekeken."De munten tonen onder meer de Menenpoort, het kerstbestand, een soldaat vlak voor hij gefusilleerd wordt en de oorlog te land, ter zee en in de lucht. De 9 munten werden ontworpen door de Britse kunstenaar Paul Day. "De eerste munt toont een treurende soldaat, die we in grote getale gratis weggaven in Europa om zoveel mogelijk mensen te bereiken", vertelt Jorn Posthuma, directeur van Het Belgische munthuis, dat deel uitmaakt van Samlerhuset. "Zes andere munten, die bestaan uit luxe edelmetaal zoals 24 karaat goud, kunnen verzameld worden als reeks. De vluchtende Belgische burgers werden afgebeeld op een forse munt van bijna 9 cm groot. Het vaak vergeten burgerverhaal wordt enorm positief onthaald bij verzamelaars. Wij zijn de grootste distributeur van munten in België en ontwikkelen exclusieve reeksen met de meest prestigieuze partners. Deze uitgifte van meer dan 600.000 munten is een ongekend succes en veruit onze mooiste. De cheque aan het museum is een voorlopig bedrag, want de verkoop in binnen- en buitenland loopt nog tot het einde van dit jaar. We hopen de samenwerking te verlengen met minstens nog een jaar." (TP)