Vooral in de winter wordt De Groene 62 in het ochtendlijke en avondlijke duister veel gebruikt, onder andere door de schoolgaande jeugd. Maar nu konden de fietsers - en eventuele wandelaars - enkel op hun eigen verlichting rekenen. Daar komt binnenkort verandering in.

Provinciaal cadeau van 45.000 euro

Gemeenteraadslid Bertrand Vander Donckt (Groen) had in de inkomende post van de stad gezien dat er in het bewuste stuk tussen de Aartrijkestraat en de Steenveldstraat 'volgverlichting' geïnstalleerd zal worden. Die springt enkel aan als er iemand langskomt.

"Een positieve zaak, ook omdat het om vleermuisvriendelijke verlichting blijkt te gaan", aldus Bertrand. "Ik veronderstel dat het een soort amberkleurig licht wordt? Ik ben voorts blij dat de provincie uitzonderlijk zal instaan voor de kosten van het verlichtingssysteem, aangezien het een innovatieve vorm van verlichting betreft. Doorgaans wordt zoiets namelijk enkel op kosten van de gemeentebesturen geplaatst. Dit is een mooi provinciaal cadeau van 45.000 euro. Ik veronderstel dat het stadsbestuur de samenwerkingsovereenkomst met de provincie al heeft goedgekeurd."

Het Groen-raadslid had twee evidente vragen. Vooreerst wanneer de verlichting geïnstalleerd zal worden. En ten tweede of er in de toekomst een vervolg van het verlichtingstraject komt tot in Wijnendale.

Hopelijk al tegen komende winter geïnstalleerd

Schepen van Financiën Joost Cuvelier (CD&V) en gedeputeerde Bart Naeyaert (CD&V) bevestigden het heuglijke nieuws. "Die verlichting komt er effectief", zeiden ze. "We hopen dat ze tegen de komende winter geïnstalleerd zal zijn. Het wordt inderdaad een amberkleurig, wat geelachtig licht om de vleermuizen niet af te schrikken. We kiezen voor het stuk van de oude spoorwegbedding tussen de Aartrijkestraat en de Steenveldstraat, omdat De Groene 62 net daar ingekapseld ligt tussen hoge bermen en de 'volgverlichting' er dus zeker nuttig zal zijn. Er bestaan niet direct plannen om de verlichting ook elders langs het traject aan te brengen."

De provincie zal de investeringskost van naar schatting 45.000 euro betalen. Het verbruik van de verlichting is dan weer voor rekening van de stad. Zowel wie traag als wie snel fietst, zal optimaal van het systeem gebruik kunnen maken.