Zeebrugge wordt Europese draaischijf van Tesla

Zeebrugge wordt het Europese verdeelcentrum voor Tesla, het Amerikaanse merk van elektrische wagens waarmee Vlaams minister Ben Weyts, CEO van de haven Joachim Coens en havenvoorzitter Renaat Landuyt vorig jaar op de Vlaamse Havendag een testrit deden. © RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Het iconische merk van elektrische wagens Tesla kiest Zeebrugge als Europees verdeelcentrum. Autobehandelaar ICO zoekt hiervoor meer dan 100 nieuwe medewerkers. Een nieuwe scheepslijn zou vanaf februari wekelijks 3.000 wagens aanvoeren vanuit de Teslafabriek in Californië. Dit zal ook werk voor havenarbeiders scheppen.

Zeebrugge is met 2,8 miljoen wagens per jaar de grootste autohaven ter wereld. De diverse autobehandelaars investeren er momenteel in voorzieningen om het toenemende aantal elektrische voertuigen te kunnen verwerken. Een eerste groot succes is een nieuw contract met Tesla, zo blijkt uit tal van personeelsadvertenties op het internet.

Er worden talrijke medewerkers gezocht voor het afwerken met accessoires, inspecteren en zo nodig herstellen van Tesla’s types S, X en mogelijk andere toekomstige modellen. De wagens zullen rechtstreeks uit de fabriek in Fremont nabij San Francisco in Californië overgevaren worden. Dit betekent een nieuwe lijn via het Panamakanaal.

600 auto’s per dag

Diverse bronnen bevestigen ons dat de elektrische wagens zullen behandeld worden in het PDI-center (Pre Delivery Inspection) van International Car Operators (ICO). “We hebben een mooi contract afgesloten, maar het merk wenst niet vernoemd te worden”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Adriansens van ICO.

“Dit contract is goed voor een 100-tal extra jobs”

“Dit nieuwe contract pas in onze strategie ‘digital and green’. Die omvat de bouw van windturbines die in de eerste drie maanden van 2019 geplaatst worden. Zij zullen stroom produceren voor 300 oplaadpunten voor elektrische wagens. Daarnaast breiden we ons vehicle processing center uit met 4.000 vierkante meter om elektrische wagens te inspecteren en accessoires te monteren. Hierdoor zullen we dagelijks 600 wagens kunnen opladen en verwerken. Dit contract is goed voor een 100-tal extra mensen in ons Vehicle Processing Center alsook werk voor havenarbeiders voor het behandelen van het schip uit Amerika.”

Goed nieuws

De overeenkomst zou per werkweek dus 3.000 wagens betekenen. De grootste ‘car carrier’-schepen kunnen dit aantal meermaals bevatten. Het is nog niet duidelijk hoeveel keren per maand er Tesla’s zouden aangeleverd worden. Dit is ook goed nieuws voor de Europese ‘short sea’-verbindingen van Zeebrugge want ongetwijfeld zal daar plaats op gereserveerd worden om de Tesla’s naar hun land van eindbestemming te brengen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier