Nog amper zeven maanden scheiden ons van 29 maart 2019, de vooropstelde datum waarop het Verenigd Koninkrijk uit de EU wil stappen. De onderhandelingen worden in Zeebrugge met argusogen gevolgd. Logisch, want bijna de helft van de trafiek gaat er naar of komt van Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland. Wanneer het VK na de brexit een niet-EU-land wordt, komt er voor al deze goederen en passagiers (wellicht veel) extra douaneadministratie bij. Ook heel veel trafiek met EU-lidstaat Ierland verloopt via het VK.
...

Nog amper zeven maanden scheiden ons van 29 maart 2019, de vooropstelde datum waarop het Verenigd Koninkrijk uit de EU wil stappen. De onderhandelingen worden in Zeebrugge met argusogen gevolgd. Logisch, want bijna de helft van de trafiek gaat er naar of komt van Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland. Wanneer het VK na de brexit een niet-EU-land wordt, komt er voor al deze goederen en passagiers (wellicht veel) extra douaneadministratie bij. Ook heel veel trafiek met EU-lidstaat Ierland verloopt via het VK. "Het is daarom onze eerste prioriteit om de haven van Zeebrugge brexitproof te maken", zegt Alain Guillemyn. Hij is projectmanager van Rx/SeaPort, een havenbreed dataplatform in wording sinds op 23 augustus 2017. Guillemyn is general manager corporate bij International Car Operators (ICO) en leidde eerder IT-operaties bij ICO, Roularta, PwC, Mercator Printing Groep en Artesia Banking Corporation. Na een intense verkenningsronde werd op 17 mei op het havencongres Summit of Bruges, de officiële oprichting van de coöperatieve vennootschap ondertekend. "Rx/SeaPort wordt een digitaal platform voor alle partijen in de logistieke keten in Zeebrugge. Denk hierbij aan logistieke bedrijven, terminals, rederijen en overheidsinstanties zoals havenbesturen en douane. Via slechts één unieke verbinding zullen ze data en informatie kunnen delen. Onze eerste doelstelling is om te vermijden dat de goederenstroom onderbroken wordt door brexitgerelateerde administratieve documentenstromen."Een eenvoudig rekensommetje toont dat het uitwisselen van gegevens tijdrovend en complex is. "Tussen twee partijen is er slechts één connectie. Maar als bij een trafiek negen partijen betrokken zijn, heb je maar liefst 34 connecties nodig. Daarom besliste de havengemeenschap om een gezamenlijk platform te ontwikkelen. De digitale koppeling wordt voor alle bedrijven en instanties toegankelijk via website, webdiensten, elektronische dataverbindingen, tot later zelfs apps op een smartphone."De hoofdtoon van Rx/SeaPort is dus het vereenvoudigen en versnellen van de administratie voor iedereen. "Bijvoorbeeld een exportmanifest van de EU zal door het systeem automatisch omgezet worden naar een importmanifest voor het VK. En ook omgekeerd. Voor deze wisselwerking zijn we al ver gevorderd in de samenwerking met de Britse havenbesturen en met de Douanes aan weerszijden van het Kanaal."Alain Guillemyn kreeg versterking van drie medewerkers en van diverse externe specialisten. "De software en concept van het systeem zijn zo goed als klaar. Dit najaar ontwikkelen we de eerste praktische toepassingen om vanaf Nieuwjaar 'live' te testen. Het is goed dat de brexitdatum druk op de ketel zet, zo gaan de zaken vooruit. Het initiatief wordt gesteund en gestuurd door een mooie mix van 'early adopters': het havenbestuur MBZ, de vereniging van private havenbedrijven Apzi, rederij P&O Ferries, containerbehandelaar CSP Zeebrugge Terminal, logistieke groep 2XL-ECS, stukgoedbehandelaar ICO en transporteur Gheeraert." "Achter de schermen engageerden zich ook al anderen en voor het containerluik werken we samen met het Antwerpse initiatief NxtPort. We kozen bewust voor een coöperatieve vennootschap met een lage instapdrempel zodat iedereen uit de logistieke keten kan meedoen."Voor de veiligheid zullen de data niet in de cloud maar op een streng bewaakte server beheerd worden. En net zoals op Facebook, kiest iedereen zelf wat van zijn informatie door wie exclusief kan gezien worden. (RJ)