Ypcar neemt intrek in gloednieuw bedrijfsgebouw langs Oostkaai: “Frustrerende zoektocht van twee jaar”

“Zoals iedereen zoeken we lassers, maar ook pistoolspuiters, monteurs, werkvoorbereiders en een aankoper. We zijn dus onderbezet”, zegt Filip Hillebrant. (foto TOGH)
“Zoals iedereen zoeken we lassers, maar ook pistoolspuiters, monteurs, werkvoorbereiders en een aankoper. We zijn dus onderbezet”, zegt Filip Hillebrant. (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Het Ieperse cabineconstructie- en metaalbedrijf Ypcar heeft zijn intrek genomen in het gloednieuwe gebouw op de hoek van de Zwaanhofweg en de Oostkaai, al was het voor zaakvoerders Filip en Stefaan Hillebrant een moeilijke zoektocht naar een geschikt terrein. “Bijna waren we naar Moeskroen verhuisd”, zegt Filip.

Ypcar is een metaalconstructiebedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen en produceren van stuurcabines voor bedrijfsvoertuigen. Het bedrijf was jarenlang gevestigd in de Rozendaalstraat, maar door de gestage groei was zaakvoerder Filip Hillebrant op zoek naar een geschikt terrein om uit te breiden. “De vorige locatie was te klein en verouderd”, zegt Filip. “Ik heb enorm veel moeten doen om een goeie locatie te vinden. Ik ben er twee jaar mee bezig geweest. Het was gigantisch frustrerend.”

“We waren dan aan het kijken om naar Moeskroen te gaan. We deden een peiling bij de mensen of ze dat zagen zitten. We werken wel met redelijk veel Noord-Fransen, en die zeiden hoera, maar al de Belgen vonden dat te ver. Dus weer naar af”, vervolgt Filip. “We voelden ons ook wel goed op de industriezone in Ieper, onder meer omdat we samenwerken met bepaalde bedrijven. Je vindt ook alles. Het frustrerende aan heel het verhaal is dat we hoorden dat de politiek wel besefte dat er een tekort was aan industriegrond. Ze zeiden ook dat ze in de toekomst van plan waren om een natuurgebied aan te snijden om er industriegrond van te maken, maar dan zeg ik: gasten, doe eens jullie ogen open. Rijd hier eens rond en kijk eens rond hoeveel grond er braak ligt en niet gebruikt wordt.”

Blijven aandringen

Uiteindelijk vond Ypcar een geschikt terrein op minder dan een kilometer van hun deur. “Twee jaar geleden had ik al met Ieperband gebeld om te vragen of ze dit terrein niet wilden verkopen. Dat wilden ze aanvankelijk niet, maar ik ben gewoon blijven aandringen. Tot men op een bepaald moment zei: het is goed, we gaan verkopen. Ik hoor nu ook wel van andere bedrijven dat ze zeggen: we hebben hier te veel grond liggen, we gaan kijken of we het niet kunnen verkopen.”

De opluchting is groot dat de verhuis bijna afgerond is. “Nu hebben we een fabriek gezet die volledig voldoet aan ons productieapparaat. De oppervlakte is met 1,3 ha bijna even groot als het terrein van 1,1 ha in de Rozendaalstraat, maar het gebouw is 30% groter. Voorlopig werken we op de vorige locatie alleen nog met de poederlaklijn, maar de bedoeling is dat die productie ook naar hier verhuist en het vorige gebouw verkocht wordt. Hier hebben we veel meer zichtbaarheid. We gaan dan ook signalisatie aanbrengen zodat passanten weten wie we zijn.”

Ypcar telt 35 personeelsleden, 29 arbeiders en 6 bedienden. “Maar we zijn vooral op zoek naar personeel. Dat is nog steeds een groot probleem in de regio. Zoals iedereen zoeken we lassers, maar ook pistoolspuiters, monteurs, werkvoorbereiders en een aankoper. We zijn dus onderbezet”, vervolgt Filip. “De doelstelling is om te blijven groeien. We hebben ondertussen al drie keer een Trends Gazelle gewonnen. Het coronajaar is natuurlijk niet hetzelfde als de voorgaande jaren. Het is een jaar om heel snel te vergeten, vooral omdat wij in de investeringsmarkt zitten. Men kijkt een beetje de kat uit de boom en zegt: we gaan nog een jaar doorwerken met onze bestaande kraan of machine. Ondertussen zien we heel lichte signalen dat de markt weer opveert.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier