Wolfpak is nieuwe ondernemersacademie voor jongeren in Ieper

(foto DS)
Redactie KW

Jongeren die willen ondernemen kunnen zich vanaf nu laten bijstaan door Wolfpak, een nieuwe ondernemersacademie die in Ieper boven de doopvont werd gehouden. Tom Nottebaere en Klaas Vinckier staan aan het hoofd van deze economische denktank en laten zich graag bijstaan door mensen met ruime ervaring in het bedrijfsleven.

Met de naam Wolfpak willen ze een knipoog gooien naar de wielerwereld, waar Patrick Lefevere zijn renners naar de buitenwereld voorstelt als een wolfpack omwille van hun gretigheid om te winnen. “Die gretigheid willen wij ook zien bij de jongeren die we gaan begeleiden”, aldus Tom Nottebaere. “Vandaar ook de associatie met de roedel, waarin elk individu sterk is maar de groep ervoor zorgt dat ze verder geraken. We kozen voor de naam Wolfpak zonder c, omdat we ook beseffen dat een pak (kostuum, red.) soms ook een meerwaarde heeft in het zakelijke leven. We willen jongeren van 17 tot 23 jaar die geïnteresseerd zijn om te ondernemen maximaal ondersteunen met een volledig traject dat we aanbieden. Ze hoeven nog geen concrete ideeën te hebben. Die kunnen ontstaan en groeien tijdens de weg die we afleggen. We hebben 28 zaterdagen gepland waarin we van 18 tot 21 uur workshops en gastcolleges organiseren om hen kennis te laten maken met het leven van een ondernemer dat vol variatie zit.”

Pitch

Voorlopig hebben zich een achttal jongeren aangemeld die dit Wolfpaktraject willen volgen. “Het is echter nog te vroeg om deze jonge leeuwen nu al aan de pers voor te stellen. We moeten elkaar nog leren kennen en achterhalen wat ze willen en waar wij naartoe willen. We willen aan community building doen zoals dat gebeurde in het vroegere JOC, waar we nu op de bovenverdieping een ruimte van stad Ieper ter beschikking gekregen hebben. Soms trekken we uiteraard ook naar buiten voor een bedrijfsbezoek of gaan we zelf aan de slag. Tegen 23 november moeten de teams klaar zijn met hun project op papier en zullen ze dit dan ook voorstellen aan de jury in een pitch (kort verkooppraatje van paar minuten, red.). Er is 500 euro startkapitaal voorzien per persoon om het idee dan vanaf januari 2020 te lanceren en we evalueren het ganse traject dan begin mei. Daar zal een grote taak voor onze jury weggelegd zijn, maar zij adviseren hen ook onderweg onder andere via Skypesessies.”

De Wolfpakjury is alvast een heel beslagen en gevarieerd team. Marjola Maes van Degels Metal weet als geen ander hoe het is om mee te zijn met veranderende eisen van de ondernemerswereld. KBC-bankdirecteur Wim Morlion kan de jonge wolven ongetwijfeld beschermen tegen de financiële valkuilen van het jonge ondernemerschap. Met de IT-expertise van Christophe Dhaene, zaakvoerder van ebo-enterprises, zitten de jonge wolven meteen ook goed op vlak van de digitale knowhow. Dankzij Carlos Roelens en zijn United Experts kunnen ze gebruik maken van een uitgebreid kennisnetwerk die hen bij de opstart van hun project een onschatbare voorsprong kan bezorgen. Ook schepen van Jeugd Dimitry Soenen en schepen van Economie en KMO Diëgo Desmadryl willen de jonge wolven met raad en daad bijstaan. “Omdat wij als geen ander beseffen dat ondernemers de zuurstof zijn van de samenleving”, stelde Dimitry Soenen op de Wolfpak-persconferentie. (DS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier