De beslissing van de Nationale Veiligheidsraad, dat alle winkels vanaf maandag 11 mei weer open mogen, werd op luid gejuich onthaald. Helaas bleven concrete maatregelen tot nu toe uit. Verwacht wordt dat die er nog zullen komen op de Veiligheidsraad van woensdagavond. Het Kortrijkse stadsbestuur besliste om daar niet op te wachten. "Bij gebrek aan duidelijke richtlijnen van de federale overheid is het de taak van het stadsbestuur om te bepalen hoe deze heropstart zal gebeuren", klinkt het. "De handelaars kijken naar de stad om hen te helpen en te begeleiden in die heropstart. Ze hebben veel vragen en willen graag duidelijkheid.
...

De beslissing van de Nationale Veiligheidsraad, dat alle winkels vanaf maandag 11 mei weer open mogen, werd op luid gejuich onthaald. Helaas bleven concrete maatregelen tot nu toe uit. Verwacht wordt dat die er nog zullen komen op de Veiligheidsraad van woensdagavond. Het Kortrijkse stadsbestuur besliste om daar niet op te wachten. "Bij gebrek aan duidelijke richtlijnen van de federale overheid is het de taak van het stadsbestuur om te bepalen hoe deze heropstart zal gebeuren", klinkt het. "De handelaars kijken naar de stad om hen te helpen en te begeleiden in die heropstart. Ze hebben veel vragen en willen graag duidelijkheid.De focus ligt in eerste instantie vooral op het winkelwandelgebied, waar het grootste aantal winkels bijeen zitten. "Maar andere commerciële plekken in de stad zoals Overleie, de Doorniksewijk, de Pottelberg en de deelgemeenten krijgen uiteraard ook alle ondersteuning en communicatiemiddelen ter beschikking", belooft de stad. Het winkelwandelgebied telt acht toegangspunten. Bij elke toegang worden er nadars en waar mogelijk een stadstent gezet om de ingang tot het gebied te onderscheiden van de uitgang. Op die manier komen er logische looplijnen en tweerichtingsverkeer zodat mensen niet kriskras door elkaar lopen. Aan elke toegangspoort komt een boodschap met de richtlijnen voor het gebied. Het zal ook mogelijk zijn om je handen te ontsmetten met handgel die steeds beschikbaar zal zijn aan iedere toegangspoort. De toegangen worden bemand door stewards die de mensen wat meer uitleg kunnen geven over de geldende richtlijnen en een oogje in het zeil houden. "Als we zien dat de regels worden gerespecteerd kunnen we de aanwezigheid van stewards gaandeweg verminderen, zeker tijdens de minder drukke dagen." K in Kortrijk, het winkelcentrum midden in het winkelwandelgebied, voorziet een eigen plan. Elke winkel die opent zal voorzien worden van één of twee nadars (afhankelijk van de grootte van het pand) die op anderhalve meter van de gevel in de looprichting van de straat worden geplaatst. In deze zone worden stickers op de grond aangebracht die de wachtenden erop wijzen 1.5m afstand te houden van elkaar. De nadars zullen zo geplaatst worden dat bezoekers bij het betreden van het winkelwandelgebied een duidelijk onderscheid zien tussen de wachtzones en de loopzones. Ook de straten die niet in het winkelwandelgebied liggen, maar wel in de nabije omtrek zullen voorzien worden van de stickers die vragen aan de mensen om hun afstand te bewaren.De zone in het midden van de straat, tussen de nadars van de wachtzones is de loopzone. Elke straat werd individueel bekeken en gemeten. Het grootste deel van de straten laat voldoende ruimte voor wandelverkeer in beide richtingen. Looplijnen zullen gescheiden worden door het aanbrengen van grote stickers in de vorm van een pijl. Deze worden in het hele gebied in beide richtingen aangebracht met een afstand van 15 meter van elkaar. In totaal goed voor meer dan 2.000 bollen en 1.000 meter aan lijnen. In de straten die niet breed genoeg zijn om wachtzones en een loopzone te onderscheiden, zoals bijvoorbeeld de Grijze- Zustersstraat, zullen we het verkeer toelaten in beide richtingen. Ook in deze straten worden stickers aangebracht om de mensen op de social distancing-regels te wijzen. Het invoeren van éénrichtingsverkeer werd overwogen en bestudeerd maar bemoeilijkt de communicatie naar de bezoekers toe en kan een stroom veroorzaken die de andere straten net onder druk zouden zetten.Een aantal straten zoals de Korte Steenstraat en de Doorniksestraat tussen Vlasmarkt en Grote Markt die aan de smalle kant zijn, worden extra opgevolgd. "Als blijkt dat er zich in deze straten problemen voordoen dan kunnen we de Doorniksestraat afbakenen met nadars en extra ruimte voorzien." Fietsen is voorlopig nog toegestaan, al moet je wel achter de wandelaars blijven. Afstappen is dus aangeraden, zeker als het druk is. "Een verbod voor fietsers kan overwogen worden indien vastgesteld wordt dat fietsers problemen opleveren. We kiezen ervoor om dit in eerste instantie niet te doen."Er komen affiches in alle ondergrondse parkeergarages om duidelijk te maken dat social distancing ook daar gerespecteerd moet worden. Er wordt gevraagd zoveel mogelijk de trappen te gebruiken en de lift alleen te nemen met andere mensen indien een afstand van 1.5m kan bewaard worden. "Indien de stewards of de politiepatrouilles merken dat er teveel volk aanwezig is om de veiligheid te kunnen garanderen, kan Parko de parkings signaleren als volzet waardoor de instroom van bezoekers wordt beperkt."Stad Kortrijk zal het handhavingsbeleid voor parkeren terug opstarten op maandag 11 mei. Dat wil zeggen dat je vanaf dan weer zal moeten betalen om te mogen parkeren. Al worden er nog niet onmiddellijk boetes uitgedeeld. Er zal een gedoogperiode met flyers van minstens één week gelden. "Die periode kan verlengd worden indien nodig", klinkt het. "We doen dit omdat we niet wensen dat mensen voor verrassingen komen te staan. Het gedoogbeleid geldt uiteraard niet voor het fout parkeren op voetpaden, fietspaden en dergelijke meer."De twaalf stewards aan de toegangspoorten staan in directe communicatie met de bestaande coronapatrouilles van politiezone Vlas. Er zullen steeds een of twee patrouilles in het winkelwandelgebied aanwezig zijn. Bij probleemsituaties kunnen ze meteen ingrijpen. "Het is belangrijk dat de politie zichtbaar aanwezig is in het winkelwandelgebied om ieders veiligheid te kunnen garanderen", klinkt het."Bovendien zal de politie op constante basis het uitgebreide cameranetwerk gebruiken om alles te monitoren en te begeleiden. Via de camera's zal er ook steeds gemonitord worden hoeveel volk er in de straten aanwezig is." Handelaars en passanten die een probleemsituatie te melden hebben, kunnen zoals steeds terecht op het nummer 1701 van PZ Vlas.Om dat alles te kunnen realiseren en aan te passen waar nodig richtte de stad een taskforce of werkgroep op die bestaat uit de schepen van economie, de noodplanningsambtenaar, politiezone Vlas, Mobiliteit, Parko, Economie, Communicatie & Stadsmarketing en het kabinet van burgemeester. De taskforce zal samen met het communicatieteam instaan voor een brede communicatiecampagne. Elke avond om 18.00 uur komt deze taskforce samen en stuurt bij waar nodig.(Annelies Nollet)