Wim Wullaert na de verkoop van zijn ‘kindje’ Kliek: “Ik zit nog bóórdevol plannen”

Wim Wullaert: “Ik weet dat mijn geesteskind in goeie handen is.”©Wouter Meeus WME
Wim Wullaert: “Ik weet dat mijn geesteskind in goeie handen is.”©Wouter Meeus WME
Philippe Verhaest

Wat midden jaren ‘80 startte met fotorolletjes in amper één dag te ontwikkelen, is geëindigd met een volwaardig en bloeiend communicatie- en marketingbureau. Nu heeft Wim Wullaert zijn Kliek Creatieve Communicatie aan een Loppemse sectorgenoot verkocht en wil hij een nieuw hoofdstuk aansnijden. “Het is tijd voor een iets rustiger leven, maar ik heb nog een pak ideeën”, zegt hij.

Het kan verkeren, zei Bredero al in de 17de eeuw. Een spreuk die zeker ook voor de carrière van Wim Wullaert (61) opgaat. Toen hij in de eerste helft van de jaren 80 zijn eerste commerciële stappen zette, had hij nooit durven dromen dat daar anno 2020 een uit de kluiten gewassen communicatie- en marketingbureau uit zou gegroeid zijn.

“Alles is gestart in het cultureel centrum Gildhof”, graaft hij in zijn geheugen. “Ik wilde mijn legerdienst niet vervullen en ging als gewetensbezwaarde 20 maanden in het Gildhof aan de slag, onder de hoede van mijn neef Wim Vanseveren, die toen de allereerste cultuurfunctionaris van de stad was. Om wat bij te verdienen, startte ik samen met Marc Vermeersch en de Meulebeekse fotograaf Kris Van Parys bij mij thuis in de Sint-Michielstraat een klein handeltje op. Wie zijn fotorolletjes om 9 uur ‘s ochtends bij ons in de bus dropte, kon ‘s avonds zijn foto’s ophalen. In die tijd revolutionair. Fotodepot heette dat. Daaruit is in 1985 Kliek ontstaan, een fotowinkel met aanvankelijk de focus op huwelijks- en communiefotografie en wat grafisch ontwerp.”

“Ik kreeg al snel redelijk wat opdrachten van Uitgeverij/Drukkerij Lannoo en begin jaren 90 volgde een eerste grote boost. Ik zette de fysieke winkel stop en verhuisde naar de Oude Stationsstraat, waar ik meer ruimte had.”

Grinta!, Op De Hoogte…

Wim maakte ondertussen Pl usje , het magazine van het Gildhof, en kreeg van toenmalig stadssecretaris Dirk Verbeke de vraag om het stadsmagazine van Tielt voor zijn rekening te nemen. “Dat stond toen nog in zijn kinderschoenen, maar die opdracht lanceerde Kliek definitief. Ik heb toen zelfs mijn eerste werknemer in dienst genomen. In 1998 bouwden we ons bekend onderkomen op de hoek van de Bruggestraat met de Ringlaan en sindsdien is het snel gegaan. Er klopten enkele grote bedrijven bij me aan en zo groeide Kliek uit tot een meer dan volwaardig communicatie- en marketingbureau. In al die jaren zijn we geëvolueerd naar een expert op vlak van alle mogelijke online en offline communicatie.”

“KIXX is een solide bedrijf dat een mooie toekomst kan bieden aan Kliek”

Wim Wullaert leverde doorheen de jaren enkele mooie realisaties af. “Ik ben nog altijd apetrots op Op De Hoogte , het stadsmagazine van Tielt. En we creëerden ook Grinta ! , een van dé wielermagazines voor Vlaanderen en Nederland. Pas twee jaar geleden hebben we dit magazine aan Golazo verkocht. We verzorgen ook Z. O. Magazine , het ledenblad van Unizo, en hier in de regio hangen tal van logo’s die uit onze creatieve hersenpan ontsproten zijn. Het doet nog altijd deugd om die in het straatbeeld te zien blinken”, glundert Wim.

Goed gevoel

Ondertussen raakte bekend dat Kliek Creatieve Communicatie overgenomen wordt door sectorgenoot KIXX Concept uit Loppem. “Alles is heel snel gegaan”, klinkt het. “Het eerste gesprek vond begin oktober plaats en op 17 december was alles rond. De klik was er meteen en KIXX is een solide bedrijf dat een mooie toekomst kan bieden aan Kliek en de vijf werknemers. Zaakvoerder Marc Caelenberghe woont in Wingene en onze activiteiten sluiten perfect bij KIXX aan. Het gevoel zit gewoon juist. De naam Kliek blijft ook behouden en daar ben ik wel blij om. We hebben de juiste beslissing genomen.”

Moeite om afscheid te nemen van Kliek heeft Wim niet, benadrukt hij. “Ik weet dat mijn geesteskind in goede handen is. Bovendien blijf ik aan boord, weliswaar parttime in een salesfunctie. Ik zal dus een versnelling lager schakelen. Ik heb in mijn leven veel en keihard gewerkt, nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Het fameuze zwarte gat vrees ik niet, er ligt nog werk genoeg op de plank. Ik wil meer tijd vrijmaken om met mijn partner Veerle Tempelaere te fietsen en te wandelen en heb ook nog goesting om iets nieuw op te starten. In welke sector dat zal zijn, laat ik voorlopig in het midden. Ik zit nog boordevol plannen, maar wil die op mijn tempo uitwerken.”

Wat er met het Kliek-gebouw aan de rand van het stadscentrum zal gebeuren, is nog niet duidelijk. “Er zijn vier opties”, zegt Wim. “Ik kan het zelf blijven gebruiken, maar ook verhuren behoort tot de mogelijkheden. Ik kan het ook omturnen tot een co-workingruimte of misschien stel ik het gebouw gewoon te koop. Daar moet ik me nog eens rustig over buigen. Het belangrijkste is dat Kliek kerngezond is en mooie jaren tegemoet gaat.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.