"De eindejaarsactie is aan haar veertiende editie toe", opent Dirk Braekevelt. "Per editie proberen we toch ongeveer 100 handelaars te overtuigen om mee te doen. Onze prijzenpot is enerzijds onze hoofdprijs van 10.000 euro om bij een van de zeven deelnemende garages een auto te kopen. Anderzijds hebben we sinds vorig jaar ook een fietsbon van 500 euro, die je kan besteden in drie van de deelnemende winkels, en hebben we ook twee reischeques van 400 euro. Nieuw dit jaar is dat we als eindejaarscomité 40 Tieltse cadeaubonnen van 25 euro aan de prijzenpot toevoegen, zodat we toch nog meer te bieden hebben aan de mensen die meedoen aan onze actie. En zo steunen we ook onze handelaar...

"De eindejaarsactie is aan haar veertiende editie toe", opent Dirk Braekevelt. "Per editie proberen we toch ongeveer 100 handelaars te overtuigen om mee te doen. Onze prijzenpot is enerzijds onze hoofdprijs van 10.000 euro om bij een van de zeven deelnemende garages een auto te kopen. Anderzijds hebben we sinds vorig jaar ook een fietsbon van 500 euro, die je kan besteden in drie van de deelnemende winkels, en hebben we ook twee reischeques van 400 euro. Nieuw dit jaar is dat we als eindejaarscomité 40 Tieltse cadeaubonnen van 25 euro aan de prijzenpot toevoegen, zodat we toch nog meer te bieden hebben aan de mensen die meedoen aan onze actie. En zo steunen we ook onze handelaars, aangezien het over cadeaubonnen gaat." Het doel van de eindejaarsactie is volgens Dirk duidelijk. "Het is de bedoeling dat we de mensen van Tielt en omstreken kunnen stimuleren om te kopen bij de Tieltse handelaren. Dit bij verschillende winkels, aangezien je stempels moet hebben van drie zaken. Onze actie is in het leven geroepen vanuit de Raad voor Lokale Economie om onze lokale handelaars te steunen."Aan de actie gaan heel wat voorbereidingen vooraf. "We zijn toch al bezig sinds augustus, toen we onze eerste vergadering hadden. Dit jaar zijn we in mei ook al eens samengekomen omdat we het gevoel hebben dat de huidige formule wat aan het uitdoven is. We moeten dus op zoek naar wat verandering. We hebben voorlopig nog niets gevonden, maar volgend jaar komt er zeker een andere formule. Dit jaar wordt dus de laatste editie met de traditionele spaarkaart. Het grootste werk bestaat erin om de winkels aan te spreken om opnieuw mee te doen", gaat Dirk verder.De mensen vinden meer en meer de weg naar de webwinkels, waardoor de lokale handelaars wat in de kou blijven staan. Dan komt de vraag of er binnen Tielt nood is aan meer dergelijke acties? "Vanuit dat standpunt zeg ik volmondig ja. Begrijp me echter niet verkeerd, want in Tielt wordt er toch al veel gedaan. Ik denk daarbij aan de Modeloper. Ik zou wel graag nóg meer de stimulans zien om lokaal te kopen. De webwinkels zijn er inderdaad, maar ik vrees dat veel mensen nog niet weten welke mooie winkels we in Tielt hebben", besluit Dirk Braekevelt.(KeMa)