Het gaat hard voor Too Good To Go. Het verhaal van de moderne strijd tegen voedselverspilling begint in Denemarken waar studenten zagen hoe een restaurant op het einde van de dag perfect eetbare maaltijden moesten weggooien. Simpelweg omdat ze niet verkocht waren. Hun oplossing: een applicatie die restaurants en handelaars met voedseloverschotten in contact brengen met mensen uit de buurt. Lekker, vers, spotgoedkoop en vooral niet weggegooid.
...

Het gaat hard voor Too Good To Go. Het verhaal van de moderne strijd tegen voedselverspilling begint in Denemarken waar studenten zagen hoe een restaurant op het einde van de dag perfect eetbare maaltijden moesten weggooien. Simpelweg omdat ze niet verkocht waren. Hun oplossing: een applicatie die restaurants en handelaars met voedseloverschotten in contact brengen met mensen uit de buurt. Lekker, vers, spotgoedkoop en vooral niet weggegooid. Jonas Mallisse, 29 intussen en geboren Izegemnaar, leerde de app kennen na een ontmoeting met een Scandinavisch koppel in Azië. "Zo simpel en zo geniaal tegelijk, ik was meteen verkocht", zegt hij, bijna drie jaar nadat hij van dichtbij bij Too Good To Go betrokken raakte. In die drie jaar maakten 1,2 miljoen Belgen gebruik van de app, goed voor 3 miljoen geredde maaltijden. Jonas zette bovendien ook de Poolse tak mee op poten en intussen is Too Good To Go al actief in 14 Europese landen. Van activist en idealist groeide Jonas Mallisse uit tot een sociaal ondernemer pur sang. Zeiden we al dat het hard gaat voor Too Good To Go?Vandaag, niet toevallig op de Internationale Dag tegen Voedselverspilling zetten Jonas en Too Good To Go de volgende stap: de oceaan over om de Verenigde Staten te veroveren. Zeven weken is hij intussen in New York City, zeven weken waarin de twintiger de lancering van zijn app in New York en Boston minutieus voorbereidde. "Neen, ik heb hier niet bewust naartoe gewerkt. Het enige doel van ons team is impact hebben. Impact, impact, impact. Op wie produceert, op wie verkoopt, op wie koopt en op wie eet. Dat was in het begin zo en dat blijft ook in de VS zo", klinkt het overtuigd.Van het gastronomische Europa naar het fastfood van de Verenigde Staten. Hoe groot is het verschil op vlak van eetcultuur? En is het probleem van voedselverspilling er groter dan bij ons? "Amerikanen zijn ook maar gewoon mensen hé", glimlacht Jonas. "Zeker met New Yorkers en mensen in Boston delen wij heel veel dezelfde normen en waarden." "Ik moet het cliché van de fastfood-Amerikaan zelfs een beetje ontkrachten. De eetcultuur is hier zelfs heel gastronomisch. En uiteindelijk behoudt ons Too Good To Go-concept overal zijn waarde: zij hebben voedsel over, wij kunnen de oplossing bieden. Het wordt uiteraard wel zaak om de gigantische spelers van ons idee te overtuigen, maar dat zal wel wat tijd vragen. Je kan niet verwachten dat we van bij de start een fastfoodketen met 10.000 filialen op de app kunnen slingeren." "Ons doel op lange termijn? Overbodig worden. In de ideale wereld wordt geen voedsel verspild. Maar met Too Good To Go alleen redden we het niet. En zelfs mochten we er ooit in slagen voedselverspilling de wereld uit de helpen, dan verleggen we de focus naar al de rest dat simpelweg wordt weggegooid. Geloof me, wij blijven bezig", knipoogt Jonas.