West-Vlaamse ondernemers van Radicl: “Wij willen groenten weer sexy maken”

Philippe Verhaest

Een extra portie energie en vitale voedingsstoffen, maar geen greintje suiker. Drie West-Vlaamse ondernemers willen volgend jaar onder de noemer Radicl een gamma gezonde voedingsproducten lanceren die volledig uit plantaardige ingrediënten bestaan. 2021 moet het jaar van de doorbraak worden. “Op termijn moet Radicl synoniem zijn voor gezonde en lekkere voeding.”

Na bijna zes jaar onderzoek en ontwikkeling is Radicl klaar om op de wereld losgelaten te worden. Het opzet is even eenvoudig als geniaal: volledig op planten gebaseerde voedingsproducten en dranken voor een breed publiek aantrekkelijk maken. “De commercieel geteelde groenten hebben vaak te weinig smaak en spreken zo minder aan. Daar willen wij verandering in brengen”, legt Deerlijkenaar Peter Coucquyt (50) uit.

De man was 16 jaar lang chef-kok in het met drie Michelinsterren bekroonde toprestaurant Hof van Cleve en runt nu samen met de Brugse productontwikkelaar Johan Langenbick (45) en bio-ingenieur Bernard Lahousse (43) uit Kortrijk Foodpairing, een bedrijf dat via doorgedreven data-analyse de beste en vaak verrassende smaakcombinaties naar boven wil brengen. Daarbij mikken ze zowel op de hobbykok als grote spelers in de voedingsindustrie als Nestlé en Unilever. In die schoot is de kiem voor Radicl gelegd (afgeleid van het Engelse radicle of kiemwortel, het eerste deel van een zaailing dat tijdens het ontkiemingsproces uit het zaad komt, red.) .

Geen additieven

Hun ambitie is duidelijk: consumenten meer gezonde en duurzame voeding op hun bord zien leggen. “En dan kom je naadloos bij groenten terecht. Al keren wij eigenlijk terug naar de oersmaken van de groenten. Via kruisingen van bestaande rassen willen we een zo puur mogelijke smaak creëren en daarmee gaan we dan aan de slag. Alle producten van Radicl zijn honderd procent plantaardig en hebben geen artificiële additieven, geen suiker en geen vet. Bij ons vind je enkel pure groenten.”

Via een doorgedreven data-analyse worden de beste smaken en onderlinge combinaties bepaald en daarmee gaat het trio in de professionele keuken van hun kantoor in de Gentse Ghelamco Arena aan de slag. Met enkele verrassende, maar uiterst smaakvolle resultaten als gevolg. “Neem nu onze chilisaus. De gangbare versies bevatten enorm veel suiker, net het ingrediënt dat wij compleet weren. We hebben daarom een zoete paprika met een chilipeper gekruist en kregen zo een erg zuivere smaak. Hetzelfde verhaal met onze burger op basis van aubergine. Die bevat liefst 70 procent groenten en aan de basisgrondstof – de aubergine zelf – ging een pak onderzoek vooraf.”

“Maar de smaak is fantastisch en compleet anders dan bij de ‘traditionele’ vegetarische burgers. Die zijn een pak minder voedzaam en gezond, terwijl wij er door onze wetenschappelijke achtergrond voor zorgen dat het proteïnegehalte even hoog ligt als bij een vleesburger. Alleen maar voordelen, dus. Geen enkel detail willen we uit het oog verliezen. De aubergineburger prijkt ondertussen op de kaart van het Frites Atelier – de frituurketen van topchef Sergio Herman – in Gent en Brussel.”

Alsof je in de keuken gerechten bereidt met de computer naast je. “Zo kan je het inderdaad omschrijven”, glimlacht Peter. “Data levert je alleen maar extra troeven op, die willen wij ten volle benutten om mensen zo gezond én lekker mogelijk te laten eten.”

40.000 euro gezocht

Om hun plannen extra kracht bij te zetten, werd een crowdfundingcampagne opgestart. Die loopt als een trein, want nu al staat de teller op zo’n 10.000 euro. “We willen 40.000 euro bij elkaar krijgen om onze producten te commercialiseren. We mikken in eerste instantie op speciaalzaken en restaurants die een duurzaam karakter in zich hebben, maar willen uiteindelijk een zo breed mogelijk publiek bereiken. We moeten met z’n allen minder vlees eten en groenten zijn het perfecte alternatief. Aan ons om die opnieuw sexy te maken. Op termijn willen we synoniem staan met gezonde en lekkere voeding en ook buiten de eigen landsgrenzen bekendheid opbouwen. Maar laat ons stap voor stap aan dit verhaal werken.”

Wie Radicl wil steunen, kan rekenen op een pakket gezonde en plantaardige producten dat in februari en maart volgend jaar wordt bezorgd. “Zo maken mensen die ons een financieel duwtje in de rug geven, meteen ook kennis met ons verhaal.”

En die producten zijn erg divers: een non-alcoholische peper-hibiscusdrank die als alternatief voor rode wijn wordt aangeprezen, koude pompoenkoffie, een roomkaas op basis van kokosnoot, aubergine en artisjok en zelfs een energiedrank van zoete aardappel die lustopwekkend werkt. “Daarvoor voegen we een zuidoost-aziatische wortel toe die dezelfde kracht heeft als Viagra, zij het in een veel kleinere dosis”, lacht Peter. “Maar alles wat we bedenken en uitwerken heeft dezelfde missie: het nu eerder saaie karakter van groenten omzetten naar een opwindend en interessant verhaal voor een mooie toekomst.”

Dat Radicl zal aanslaan, daar twijfelen Peter, Bernard en Johan niet aan. “Voor de coronacrisis hebben we in de Gentse binnenstad een blinde proeftest gedaan met toevallige passanten. Meer dan tachtig procent zei dat ze de producten ook zouden kopen, terwijl ze niet wisten dat ze volledig op planten gebaseerd waren. Dat bewijst dat er veel muziek in dit verhaal zit.”

Steunen? Alle info op www.radicl.eu

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.