West-Vlaamse musea krijgen voor het eerst Q-label van Westtoer

"Omdat de wereld verandert en dus ook de klant vergroot de concurrentie. Directer en persoonlijker inspelen op klantbehoeften en klantenbeleving is dus van groot belang", aldus algemeen directeur van Westtoer © STEFAAN BEEL
Redactie KW

Voortaan kunnen ook West-Vlaamse toeristische musea en attracties een Q-label krijgen. Q-label is een kwalitatief label dat Westtoer uitreikt aan toeristische bedrijven nadat ze een kwaliteitsopleiding gevolgd hebben. Twintig musea uit West-Vlaanderen mochten deze week voor het eerst zo’n kwaliteitslabel in ontvangst nemen.

Westtoer startte zo’n negen jaar geleden met het uitreiken van het Q-label, een label dat toeristische bedrijven in ontvangst mogen nemen nadat ze een traject hebben doorlopen. Binnen dat traject wordt ingezet op dienstverlening, de customer journey waarbij de aanpak bestaat uit een opleiding, een coaching en een bezoek van een mystery visitor. Als op al deze vlakken goed gescoord wordt, krijgen bedrijven het Q-label. De focus van het traject ligt op alle aspecten die een impact hebben op de beleving van de bezoeker. “Omdat de wereld verandert en dus ook de klant vergroot de concurrentie. Dit in combinatie met internet zorgt ervoor dat organisaties sterk vergelijkbaar zijn en dus ook makkelijk uitwisselbaar. Directer en persoonlijker inspelen op klantbehoeften en klantenbeleving is dus van groot belang”, vangt algemeen directeur van Westtoer, Stefaan Gheysen aan.

“Ons kwaliteitslabel kan zo een positieve uitstraling geven naar de consument, maar dat mag echter geen drijfveer zijn. Bedrijven halen er vooral intern veel voordeel uit. We willen met het traject een volledig team doordringen met nieuwe ideeën en inzichten”, aldus de algemeen directeur.

Ook Toerisme Roeselare neemt deel aan traject

Tot voor kort konden enkel restaurants, cafés, logies en toeristische infokantoren en bezoekerscentra deelnemen aan het traject. Vanaf dit jaar komen daar dus ook musea en andere toeristische attracties bij. “Daar zijn we uiteraard enorm fier op, want wat in 2008 begon als een tijdelijk project voor kustondernemers rolt enkele jaren later uit naar de andere toeristische regio’s. Ondertussen behaalden al meer dan 280 organisaties het kwaliteitslabel”, gaat de trotse directeur verder.

Waarom musea en attracties een niet te missen categorie is, blijkt uit onderzoek waarbij men kon vaststellen dat musea en attracties een belangrijk onderdeel zijn van de tijdsbesteding van bezoekers aan de provincie. “Nadat we de oproep lanceerden om musea warm te maken voor het Q-label, kregen we meteen een 20-tal inschrijvingen voor het traject. Sinds maart 2018, een jaar geleden dus, legden de teams van musea een intensief traject af waarbij ze inzicht kregen op de beleving van hun bezoekers maar ook werden uitgedaagd om zichzelf in vraag te stellen.” De twintig organisaties mochten maandag hun prijs in ontvangst nemen in KOERS, Museum van de Wielersport in Roeselare. “Dit was een mooie locatie aangezien koers veel in de actualiteit is naar aanleiding van het nieuwe wielerseizoen. De nieuwe tentoonstelling “The Wolfpack: 365 days on the road” bood een mooi decor voor onze uitreiking. Daarnaast neemt ook Toerisme Roeselare deel aan ons traject.”

“Daarnaast zullen de Q-partners ook de komende jaren verder begeleid worden aan de hand van vervolgopleidingen om specifieke deelaspecten van een kwalitatieve, belevingsvolle klantenervaring verder uit te diepen”, besluit Stefaan Gheysen. (SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier