West-Vlaamse koffieketen barst van ambitie: “IzyCoffee moet Starbucks van Europa worden”

Bart Buyse in het IzyCoffeefiliaal in Izegem, waar het hele avontuur van start ging. © Frank Meurisse
Philippe Verhaest

Hij heeft een duidelijk doel voor ogen: van IzyCoffee dé koffiebarketen van België en – op termijn – het Europese vasteland maken. Izegemnaar Bart Buyse opent eind deze maand zijn vierde vestiging in Roeselare, maar heeft de blik permanent op de toekomst gericht. “In 2021 willen we één vestiging per maand openen, 2022 moet het jaar van de internationale doorbraak worden.”

Dat Bart Buyse (47) ooit een kwaliteitsvolle koffiebarketen uit de grond zou stampen, stond lang niet in de sterren geschreven. Na zijn studies toerismemanagement ging hij aan de slag bij de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa Group, waar hij jarenlang een directiefunctie bekleedde. Bart opereerde onder andere vanuit Londen, Warschau, Sint-Petersburg en Frankfurt, maar besloot vier jaar geleden om zijn leven over een compleet andere boeg te gooien.

“Mijn vrouw Larisa en ik zijn toen, met onze twee kinderen Philip (6) en Sebastian (4), op wereldreis vertrokken en onderweg zouden we uitdokteren welke richting we wilden inslaan”, opent Bart zijn verhaal. “Larisa besloot een eigen online juwelenzaak, Bling Friends Forever, uit de grond te stampen, ik wilde een koffiebarketen in het leven roepen.”

Zijn eerste stapjes zette Bart in augustus 2018 met een koffietruck, in november van dat jaar volgde de eerste vestiging van IzyCoffee in zijn thuisstad Izegem. “Waarom een koffiebar? Ons land heeft geen eigen kwaliteitsvolle keten in die sector, terwijl de Belg de achtste grootste koffiedrinker ter wereld is. Ik zag een blinde vlek en wilde die opvullen. Dat blijkt nu de juiste keuze geweest te zijn.”

Sindsdien gaat het hard voor Bart en zijn vijfkoppig team. IzyCoffee is naast Izegem ook te vinden in Tielt en Torhout en zaterdag 31 oktober opent het vierde filiaal in hartje Roeselare, waar de bestaande koffiebar Nowme wordt omgeturnd naar de typische IzyCoffee-stijl.

Oorlogskas

“Die uitbreidingsplannen zijn grondig voorbereid”, benadrukt Bart. “Ik kies er ook bewust voor om een keten van nul te realiseren, want ik wil écht iets neerzetten. Ik heb mezelf ook geen plafond opgelegd qua aantal vestigingen. Dat kunnen er 50 worden, maar evengoed 100 of 500. Op dat vlak is de sky the limit.”

Corona? Afgelopen zomer hebben we onze omzet verdrievoudigd – Bart Buyse, oprichter van IzyCoffee

De huidige coronacrisis hoeft daarvoor zelfs geen belemmering te zijn, klinkt het. “Afgelopen zomer hebben we onze omzet verdrievoudigd. En 75 procent van die omzet halen we vandaag uit take away. We zien ook dat investeerders veel vertrouwen hebben in ons concept. Via crowdlending haalden we 151.000 euro op en in samenwerking met de Gentse financieringsspecialisten van The Harbour legden we een extra oorlogskas van 640.000 euro aan. Daarmee kunnen we de komende jaren verder doordacht uitbreiden.”

Die plannen zijn overigens zeer concreet. Nog dit jaar moeten er in Kortrijk en Gent filialen van IzyCoffee opgestart worden, begin januari 2021 volgt Brugge. “En volgend jaar willen we elke maand één nieuwe vestiging openen. Dan mikken we op grotere steden als Antwerpen, Brussel, Leuven, Mechelen, Charleroi, Luik…”

“Bij elke nieuwe stap zijn drie factoren van tel: het nodige budget, een bekwame spilfiguur die het filiaal zal leiden en een goeie locatie. Daarbij gaan we nooit over één nacht ijs, want IzyCoffee moet overal een blijver worden. Onze mensen leiden we trouwens zelf op tot barista in onze eigen IzyCoffee-academy. Kwaliteit staat altijd voorop.”

Rijsel

De verovering van koffiedrinkend België lijkt definitief ingezet, maar Bart kijkt al verder. “2022 moet het jaar van onze internationale doorbraak worden. Duitsland is een optie en in onze achtertuin hebben we met Rijsel een erg aantrekkelijke metropool.”

“Twee jaar geleden zei ik bij onze start dat we de Starbucks van België wilden worden, nu wil ik dat al door het vasteland van Europa vervangen. Met topkoffie en dito producten in de aanbieding, want die vormen nog altijd de basis van je zaak. Elke nieuwe koffie wordt trouwens door mijn vrouw, tegelijk onze product manager, gecreëerd. Zij heeft dus een niet te onderschatten rol in het succes van IzyCoffee.”

Binnen vijf jaar hoopt Bart dat zijn IzyCoffee uitgegroeid is tot een (inter)nationaal begrip. “In de Verenigde Staten vragen mensen niet langer om samen een koffie te drinken. Daar vragen ze om samen naar Starbucks te gaan. Wel, als men hier samen een IzyCoffee gaat drinken, dan ben ik een tevreden mens. Dat zou de ultieme bekroning zijn. Maar elke keer een klant tevreden van een van onze koffies nipt, ben ik gelukkig. Zij zijn de ultieme ambassadeurs van onze zaak.”