Dat de horeca met voorsprong een van de zwaarst getroffen sectoren is door de coronacrisis, is intussen zonneklaar. De verplichte sluiting sinds 14 maart weegt voor veel cafébazen en restauranthouders steeds zwaarder door, en stuk voor stuk willen ze maar één ding: zo snel mogelijk opnieuw aan de slag kunnen.
...

Dat de horeca met voorsprong een van de zwaarst getroffen sectoren is door de coronacrisis, is intussen zonneklaar. De verplichte sluiting sinds 14 maart weegt voor veel cafébazen en restauranthouders steeds zwaarder door, en stuk voor stuk willen ze maar één ding: zo snel mogelijk opnieuw aan de slag kunnen.Maar dat zal op een verantwoorde en duurzame manier moeten. En daarvoor hebben twee op en top West-Vlaamse familiebedrijven misschien wel dé oplossing in handen. "Cafés, restaurants en hotels zijn per definitie plaatsen waar veel mensen bij elkaar komen", zegt Jean Van Houtryve van Visix Brandshiners uit Roeselare. "Als uitbater moet je rekening houden met alle maatregelen rond social distancing, maar tegelijk wil je toch ook voldoende capaciteit voorzien om de heropstart rendabel te maken. Geen evidente oefening, want niet iedere horecazaak heeft de mogelijkheid of ruimte om zijn terras exponentieel groter te maken."Daarom heeft het bedrijf, samen met Prostor uit Geluwe, twee oplossingen bedacht. Die moeten voldoende afstand garanderen, zonder de gezelligheid en het sociaal karakter van de horecawereld overboord te gooien.Prostor heeft een covid-19-beschermend scherm ontwikkeld. "Dat kan je eenvoudig aan onze parasol ophangen en is transparant", verduidelijkt zaakvoerder Sofie Brutsaert. "De schermen zijn volledig ondoorlatend en dus geschikt om de gezondheid van de klanten in een horecazaak te garanderen. En door het doorzichtige karakter zie je andere klanten zitten alsof de schermen er níét zouden hangen. Op deze manier is het voor horeca-uitbaters ook niet nodig om de tafels verder uit elkaar te schuiven om de nodige afstand te behouden, en kan er veel meer terrasruimte gebruikt worden. Ook leuk: de schermen kunnen met het logo van de zaak gepersonaliseerd worden."Om zoveel mogelijk ruimte te kunnen gebruiken, heeft het bedrijf een paal ontworpen waar vier parasols op gemonteerd kunnen worden. "Zo kan je in totaal 38 vierkante meter benutten." Visix Brandshiners tekent dan weer voor scheidingswanden met een aluminiumkader en een doorzichtige bekleding, waar restaurants en terrassen gebruik van kunnen maken. "Deze aluminium profielen gebruiken we normaal voor beursstanden, maar die sector ligt volledig stil", stelt medezaakvoerder Jean Van Houtryve. "De bekleding gebeurt met doorzichtige zeilen die de gezondheid van de klanten garanderen. Tegelijk vermijden we een beklemmend gevoel van compartimentering. Zo kunnen we tafels van elkaar scheiden, maar ons concept kan ook als veilige ontvangstbalie in een restaurant worden ingezet. En ook wij kunnen de zeilen met het logo van de horecazaak in kwestie personaliseren. Een belangrijk voordeel tegenover de ondertussen bekende wanden in plexiglas is dat onze afscheiding perfect herbruikbaar is."Het moet gezegd, een coronaterrasje doen, is met deze oplossing best aangenaam. Je hebt nooit het gevoel afgesloten te zitten van de rest van het terras en de transparante zeilen zorgen zelfs voor een behaaglijk gevoel. Je geniet in alle rust van je drankje op een al dan niet zonovergoten terras, maar je hebt ook een groot gevoel van privacy en veiligheid. "Dat is net wat we willen bereiken", beaamt Jean Van Houtryve. "De klanten zullen straks eisen dat tijdens een avondje op café of restaurant hun gezondheid niet in het gedrang komt en met ons concept is dat perfect te garanderen. We willen onze vele horeca-uitbaters de middelen geven om zonder extra kopzorgen de deuren opnieuw te kunnen openen."De vraag voor de nieuwe producten van Visix en Prostor zwengelt nu al aan. "Er is zelfs interesse vanuit het buitenland", vult Sofie Brutsaert aan. "We zijn allebei al volop aan het produceren en leggen zo een voorraad aan om de eerste bestellingen te verwerken. We zijn ervan overtuigd dat onze opstelling zal aanslaan."Dat zou wel eens kunnen kloppen, want ons biertje op het terras van Bar Bernard bij Brouwerij Sint-Bernardus in Watou, smaakt naar meer. Het beschermend scherm en zeil zorgen er dan ook nog eens voor dat je volledig uit de wind van drank en stralende zon kan genieten. We missen enkel nog een lekker hapje om mijmerend over het glooiende landschap richting Frankrijk te turen, maar dat maken we deze zomer zeker goed.Marco Passarella, sales- en marketingmanager bij de brouwerij, knikt. "Wij vinden dit een fantastisch systeem. De horecasector heeft flink wat dreunen te verwerken gekregen, dit kan een mogelijke heropstart aanvaardbaar maken. Ik denk zelfs dat de opstelling ook in post-coronatijden zijn nut zal bewijzen. Je zit uit de wind, je gesprekken blijven aan tafel en in de herfst- en wintermaanden kan je op deze manier ook langer van de buitenlucht genieten. Dit heeft alleen maar voordelen."Sofie en Jean duimen nu voor een stralende zomer. "Net als iedereen kijken ook wij ernaar uit om met onze familie en vrienden even buiten onze thuisbubbel te treden en van een drankje en een hapje op locatie te kunnen genieten. We zijn trots dat we onze horeca-ondernemers een veilige oplossing kunnen bieden die een rendabele heropstart mogelijk maakt."