Wereldkampioen Alaphilippe rijdt straks met een West-Vlaamse helm

Wereldkampioen Julian Alaphilippe liet zijn helm personaliseren door David Meirhaeghe in Ruiselede. © Davy Coghe
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Wie Julian Alaphilippe volgend seizoen ziet fietsen, zal ook altijd een stukje West-Vlaanderen zien. Zijn nieuwe helm is gepersonaliseerd door airbrush-artiest David Meirhaeghe uit Ruiselede.

Fietskaders, -helmen en -brillen personaliseren: dat is al jaren de passie en hoofdactiviteit van David Meirhaeghe. Met zijn bedrijf M-Level in Ruiselede maakt hij met zijn spuitpistolen van een iets veel voorkomends product een uniek en gepersonaliseerd pareltje. Zowat alles met naam en faam in het peloton – van Alejandro Valverde tot Peter Sagan – kwam al bij hem langs, en nu dus ook wereldkampioen Julian Alaphilippe. “Specialized, de materiaalsponsor van Deceuninck-QuickStep, klopte aan de deur om de helm van Alaphilippe te maken”, vertelt David Meirhaeghe. “Al een jaar of acht mogen we de helm van de wereldkampioen vervaardigen, maar tot nu toe moest dat telkens contractueel geheim blijven. Het is de eerste keer dat we ons kenbaar mogen maken als de makers ervan.”

Alaphilippe koos voor een sober ontwerp, dat niet te veel afwijkt van de exemplaren van zijn ploegmaats.
Alaphilippe koos voor een sober ontwerp, dat niet te veel afwijkt van de exemplaren van zijn ploegmaats.© Davy Coghe

Sober ontwerp

Eigen creativiteit zit er wel niet in, de helm is volledig designed by Specialized. “Volgens de voorkeuren van Julian, uiteraard. Een wereldkampioen mag zijn eisen stellen, hé. Alaphilippe wilde een sober ontwerp, dat niet te veel opvalt en dicht aansluit bij de helmen van zijn ploegmaats. Hij opteerde voor een witte helm, omdat ook zijn trui wit is. Daarin zitten zwarte accenten, iets wat altijd werkt. De wereldkampioenenkleuren zitten in een sober maar sierlijk lijntje verwerkt. Heel subtiel in het midden van de helm staan in gouden letters zijn eigen logo en hashtag en een vermelding van zijn titel van wereldkampioen. Zowat alles is handgespoten, aan de helm ben ik een uur of vier bezig geweest.”

Op de helm moest onder meer de hashtag van Julian Alaphilippe vermeld worden.
Op de helm moest onder meer de hashtag van Julian Alaphilippe vermeld worden.© Davy Coghe

Vijf versies

De helm is de vijfde versie. “De eerste was een zwarte helm, die hij enkel droeg voor de foto’s bij het krijgen van zijn gepersonaliseerde fiets. Geen koers heeft hij ermee gereden. (lachje) Van de definitieve helm heb ik vier exemplaren gemaakt: een voor tijdens de wedstrijden, een voor zijn trainingen en twee reservehelmen.” Of de helm later ook op de markt komt voor wielertoeristen, is onbekend. “Voor deze helm moet je rekenen op een 600 euro. De helm zelf is uitgerust met een GPS-systeem, waarbij onder meer een val gesignaleerd wordt. En daar komen natuurlijk de kosten voor het personaliseren bij.”

Carbon

Voor M-Level, zijn bedrijf die gespecialiseerd is in het customizen van vooral fietsen en toebehoren, is dit een leuk tussendoortje. “Ons grootste werk op dit moment is het herspuiten van nieuwe fietsen. Door corona is er een stormvloed op fietsen geweest, waardoor er amper nog te koop zijn. Fabrikanten en handelaars willen nu oudere modellen in een goed verkoopbaar kleur steken, om die te kunnen aanbieden. Verder heeft corona gezorgd dat we deze zomer heel veel herstellingen van carbonfietsen – een nevenactiviteit van ons – moesten uitvoeren. Mensen die een nieuwe fiets kochten, maar nog niet ervaren genoeg waren met hun nieuw voertuig. Daardoor is het toch nog druk geworden, want omdat mensen hun fiets tijdens de eerste lockdown niet mochten brengen en alle wielerwedstrijden geannuleerd werden, hadden we in maart en april geen werk…”

Meer info: https://www.instagram.com/m_level.custom.paint.factory/

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier