Waregemse topspeler levert beton voor nieuwe Scheldetunnel van Oosterweelverbinding: “Ons grootste en meest uitdagende project ooit”

Betontechnoloog Tom Vermeersch: “Dit project zal deuren zal openen voor ons.” © Kurt Desplenter Foto Kurt
Philippe Verhaest

Het eerste stukje Scheldetunnel, het kroonjuweel van de Oosterweelverbinding die de Antwerpse ring moet vervolledigen, staat momenteel op West-Vlaamse bodem. Op de site van Declercq Stortbeton uit Waregem werd een proefopstelling gebouwd, vanaf eind dit jaar wordt de volledige tunnel in Zeebrugge gerealiseerd. “Dit is veruit ons grootste en meest uitdagende project ooit”, zegt betontechnoloog Tom Vermeersch.

De Scheldetunnel moet het koninginnenstuk van de veelbesproken Oosterweelverbinding worden. De 1,8 kilometer lange tunnel gaat op Linkeroever onder de grond, heeft in beide richtingen drie rijstroken, een vluchtkoker in het midden van de tunnel en een afzonderlijke koker van zes meter breed voor fietsers en voetgangers. Goed voor in totaal 190.000 kubieke meter beton en die wordt geleverd door de Waregemse topspeler Declercq Stortbeton.

Op alles voorbereid

“Dit wordt dé belangrijkste schakel van het hele Oosterweelproject”, duidt betontechnoloog Tom Vermeersch (37). “De realisatie ervan wordt een ongezien huzarenstukje waarbij verschillende partners de handen in elkaar slaan. De tijdelijke handelsvennootschap COTU, die bouwgroepen Besix, Deme, BAM Contractors en Jan De Nul groepeert, heeft ons onder de arm genomen om het nodige beton aan te leveren en we willen niets aan het toeval overlaten. Daarom werd in juni gedurende vier weken een zogenaamde mock-up of testelement op de site van onze hoofdvestiging in Waregem opgebouwd, die alle belangrijke knooppunten van de Scheldetunnel bevatten. Alle partijen werkten hier intensief samen, met een dummy met grondoppervlakte van vijf op zeven meter en negen meter hoog als resultaat.”

Door het beton op de site zelf te produceren, houden we liefst 35.000 vrachtwagens van de weg

“Alle aandachtspunten zijn nu in kaart gebracht, zodat we bij de effectieve bouw op alles voorbereid zijn. Niet enkel de bouwmethode werd onder de loep genomen, ook het betonmengsel hebben we stevig onderzocht, net als de brandveiligheid. We beschouwen dit als onze generale repetitie. En die is erg goed verlopen. De Scheldetunnel moet minstens honderd jaar meegaan.”

De doorsnede van de Scheldetunnel: drie rijvakken in beide richtingen, een vluchtkoker en een koker voor fietsers en voetgangers. De tunnel is in totaal 1,8 kilometer lang.
De doorsnede van de Scheldetunnel: drie rijvakken in beide richtingen, een vluchtkoker en een koker voor fietsers en voetgangers. De tunnel is in totaal 1,8 kilometer lang. © Oosterweelverbinding.be

De eigenlijke bouw vindt plaats op een speciaal daarvoor aangelegde werf en droogdok aan het Boudewijnkanaal in de haven van Zeebrugge. Ondertussen is Declercq Stortbeton er ter plaatse met de bouw van een tijdelijke betoncentrale gestart. Die zal los van de vijf huidige centrales in Waregem, Wielsbeke, Deinze, Tielt en Harelbeke opereren. “Door het benodigde beton op de site zelf te produceren, houden we liefst 20.000 vrachtwagens van de weg. We voorzien ook een tijdelijke loskaai voor binnen- en zeeschepen om het grootste deel grondstoffen aan te voeren. Zo besparen we nog eens 15.000 vrachtwagens. Qua besparing op de ecologische voetafdruk kan dat tellen”, vervolgt Tom.

Anderhalf jaar

“De realisatie van de Scheldetunnel moet rond de jaarwisseling opgestart worden en zal anderhalf jaar in beslag nemen. Eens de bouw van de acht afzonderlijke tunnelelementen van elk om en bij de 60.000 ton een feit is, wordt het droogdok met water gevuld. Zo beginnen de elementen te drijven en kunnen die met behulp van sleepboten via de Noordzee en Schelde een voor een naar hun eindbestemming in Antwerpen gebracht worden, waar ze met behulp van GPS-signalen tot op de millimeter exact worden geplaatst.”

Voor Declercq Stortbeton, dat in 1968 opgericht werd en als een autoriteit in de sector te boek staat, is dit het grootste en meest uitdagende project uit de geschiedenis. “Dit zal deuren voor ons openen”, stelt Tom Vermeersch. “Hier bewijzen we dat we niet enkel individuele klanten op maat kunnen bedienen, maar ons mannetje ook meer dan staan wanneer het over gigantische opdrachten gaat.”

Een bovenaanzicht van de Scheldetunnel zoals hij op Linkeroever onder de grond verdwijnt.
Een bovenaanzicht van de Scheldetunnel zoals hij op Linkeroever onder de grond verdwijnt. © Oosterweelverbinding.be
De proefopstelling die in juni op de site van Stortbeton Declercq in Waregem werd opgebouwd.
De proefopstelling die in juni op de site van Stortbeton Declercq in Waregem werd opgebouwd. © Kurt Desplenter Foto Kurt