Wallenius Wilhelsen Solutions is de logistieke divisie van de Zweeds-Noorse scheepsgroep Wallenius Wilhelmsen. Voor wie af en toe passeert langs de Alfred Ronsestraat aan de Canadakaai, is het altijd een wonderlijk en kleurrijk schouwspel van vrachten die op transport staan te wachten. Je ziet er niet alleen duizenden nieuwe auto's van allerlei merken, maar ook uitzonderlijke vrachten zoals industriële machines, transformatoren van honderden tonnen zwaar, helikopters, pleziervaartuigen, enz. Vorig jaar werd er gebouwd aan een grote 'sauna' voor auto's. Daarmee worden eventueel meegereisde schadelijke insecten gedood door verhitting.
...

Wallenius Wilhelsen Solutions is de logistieke divisie van de Zweeds-Noorse scheepsgroep Wallenius Wilhelmsen. Voor wie af en toe passeert langs de Alfred Ronsestraat aan de Canadakaai, is het altijd een wonderlijk en kleurrijk schouwspel van vrachten die op transport staan te wachten. Je ziet er niet alleen duizenden nieuwe auto's van allerlei merken, maar ook uitzonderlijke vrachten zoals industriële machines, transformatoren van honderden tonnen zwaar, helikopters, pleziervaartuigen, enz. Vorig jaar werd er gebouwd aan een grote 'sauna' voor auto's. Daarmee worden eventueel meegereisde schadelijke insecten gedood door verhitting.De nieuwste bouwactiviteit is een state-of-the-art zogenaamd equipment processing centre (EPC) voor graaf- en andere bouwmachines. In deze 1.320 m² grote werkplaats zullen vanaf januari 2020 alle machines van het Koreaanse merk Doosan voor de Europese markt behandeld worden. Naar verwachting zullen 50 mensen er jaarlijks 3.000 machines verwerken. Er komt een volledig uitgeruste productielijn met drie rolbruggen met een draagvermogen tussen 10 en 20 ton. Een modern warehouse management systeem zal twee automatische, verticale magazijnen aansturen. Dit EPC zal gerund worden volgens de methodes van lean manufacturing en 'six sigma' projectbeheer. De ontwikkeling van deze werkplaats wordt geleid door Italiaan Antonio Essolito. Hij is in de groep Wallenius Wilhelmsen algemeen directeur voor de verwerkingscentra voor machines (EPC) en wagens (VPC) in Europa. Sinds drie jaar werkt hij vanuit het kantoor in Zeebrugge.Gespecialiseerde en technische opdrachten vormen een gedroomde verankering van werk in Zeebrugge. "Met meer technische diensten aan onze klanten en met toenemende activiteiten in projectcargo en high & heavy ladingen, verhogen we de creatie van toegevoegde waarde", zegt terminalmanager Hendrik Sohier. Die Zeebrugse kennis en ervaring was bijvoorbeeld een beslissende factor in de opdracht voor het efficiënt verschepen van Mercedesvrachtwagens naar de VS. Binnenkort start de trafiek van het type Freightliner Econic SD naar Charleston, waar de chassis een opbouw tot vuilniswagen krijgen."Het klinkt misschien simpel om de cabine van het chassis los te maken en apart te behandelen. Maar in de praktijk is er heel veel logistieke en technische expertise voor nodig. We ontwikkelden een stevige slede waarop we de cabines aan boord van de roroschepen kunnen rijden en veilig vastzetten", zegt Werner Van Dessel, senior business development manager.Rederijen zetten telkens meer zware projectvrachten op wielen zodat je als roro kunt behandelen. Wallenius Wilhelmsen investeerde de jongste jaren in schepen en oprijbruggen met een enorme draagkracht tot 500 ton. Vorig jaar was de projectcargo al goed voor bijna een vijfde van zijn tonnage in Zeebrugge. "Dat gaat van een kraanonderdeel van 100 kilo, over een pleziervaartuig van 10 ton tot transformatoren van meer dan 300 ton. Jaarlijks behandelen we meer dan 25.000 eenheden" vertelt Emmanuel Torreele, terminal operations specialist. "De sterkte van de haven wordt gevormd door de stielkennis en manier van aanpakken van de havenarbeiders", benadrukt Frederic Verhofstede, senior cargo superintendent voor projectcargo & breakbulk.