De Oude Kaasmakerij staat eigenlijk twee keer op Too Good To Go: met de brasserie en met de kaaswinkel. "Ik leerde de app kennen via een maatschappelijk werker", zegt zaakvoerder Kris D'Huysser. "Hij redeneerde terecht dat we in de evenementensector wellicht vaak met overschotten zaten." Kris contacteerde de firma en was al snel gewonnen voor het concept. "Het komt erop neer dat het product dat je over hebt aangeboden wordt tegen ongeveer een derde van de prijs. Is het volledig non-profit? Neen. Maar het is ook geen big business. De ideologie erachter is wel leuk."
...

De Oude Kaasmakerij staat eigenlijk twee keer op Too Good To Go: met de brasserie en met de kaaswinkel. "Ik leerde de app kennen via een maatschappelijk werker", zegt zaakvoerder Kris D'Huysser. "Hij redeneerde terecht dat we in de evenementensector wellicht vaak met overschotten zaten." Kris contacteerde de firma en was al snel gewonnen voor het concept. "Het komt erop neer dat het product dat je over hebt aangeboden wordt tegen ongeveer een derde van de prijs. Is het volledig non-profit? Neen. Maar het is ook geen big business. De ideologie erachter is wel leuk."Bovendien is het een systeem dat goed werkt voor De Oude Kaasmakerij. "Het leuke aan het concept is dat je instapt wanneer je wil. Je hoeft niet iedere dag overschotten aan te bieden. Wij kunnen een feest hebben van 100 mensen, maar als er slechts 95 opdagen, hebben we in theorie overschot voor vijf personen. Wat doe je daar dan mee? In de frigo laten zitten. En als je het 's anderendaags niet nodig hebt, moet je het de dag erna toch weggooien. Dan kun je onmiddellijk op de app zetten hoeveel je over hebt.""Als horecazaak kunnen wij daar nooit winst mee maken, anders zou het wel heel gemakkelijk zijn. Maar het recupereert wel kosten, zowel de kosten die je maakte om de dagschotels te bereiden als afvalkosten. Als je voeding moet weggooien, weegt dat zwaar door in de afvalzakken.""De mensen komen van verrassend ver achter hun pakketten. Ze zien het vaak als een uitstap. Het gaat ook om een grote variatie aan mensen, niet per se mensen die het niet breed hebben. Het gaat eerder om een vorm van opportunisme. Ze verminderen de afvalberg, hebben goedkoop eten en ontdekken een nieuwe zaak."De mensen een kat in een zak proberen te verkopen, is geen optie. "Het werkt volgens een kritisch systeem waarbij mensen een oordeel kunnen vellen over de aanbieder. Ze kunnen een recensie geven over het volume, maar ook over de kwaliteit en de gastvrijheid. Als aanbieder kun je ook perfect volgen hoeveel mensen al hebben ingeschreven voor jouw restjes en welke recensies je hebt gekregen." Sofie Luyckx staat al 22 jaar in de Bakkerij Vanthuyne in de Brugseweg. Ongeveer een jaar geleden besloot ze om de bakkerij in te schrijven op Too Good To Go. "We hebben een zoon die op kot zit in Gent en daar de app leerde kennen. Hij vroeg ons om het ook eens te proberen en zo waren we vertrokken. We gebruiken de app zo goed als iedere dag. Voor de mensen is het altijd een verrassing: het kan taart zijn, pistolets, koffiekoeken, een restje kaas... Meestal maak ik een pakketje met van alles."Sofie werd vooral door het ideologische aspect over de streep getrokken. "We hadden voordien ook al niet veel overschot. We probeerden goed in te schatten wat verkocht zou worden en er wordt veel verwerkt in broodpudding. Oude pistolets gaven we vroeger mee aan mensen met dieren. Maar ik vind het goed dat er nagedacht wordt om de voedseloverschotten te beperken. Geen overschot is echter onmogelijk. Het enige probleem is dat ik ongeveer 's middags moet kunnen inschatten wat er over zal zijn. Dat is niet gemakkelijk."Aan afnemers heeft Bakkerij Vanthuyne geen gebrek. "Er zijn méér dan genoeg afnemers. Op de app kunnen wij bijvoorbeeld ook zien hoeveel mensen er al kwamen. In de maand januari waren dat er 52. Mensen zeggen vaak dat ze liever nog meer Ieperse afnemers zouden hebben. Als wij iets aanbieden, moet je er blijkbaar snel bij zijn of het is weg. Ook kindjes vinden het leuk. Dan zijn ze euforisch als het koffiekoeken zijn, maar teleurgesteld als het 'maar' pistolets zijn."Een extra voordeel voor de bakkerij is dat ze klanten over de vloer krijgt die normaal niet zouden komen. "Maar we hadden al een drukke winkel en het is niet ons doel om nog meer klanten te lokken", zegt Sofie wanneer er net een afnemer de bakkerij binnenwandelt: Jonathan Callewaert (37) uit Beselare. "Ik leerde de app kennen via een vriend die zelfstandige is", vertelt Jonathan. "De eerste keer dat ik het probeerde was in de Spar in Ieper, zowat twee maanden geleden. Ondertussen is ook Bakkerij Vanthuyne een vaste waarde. Het is een heel goed initiatief. Vooral het verrassingseffect vind ik wel plezant." (TOGH)