De coronacrisis heeft de digitalisering in een stroomversnelling gebracht. Bedrijven die hun werknemers niet kunnen laten telewerken, die hun transacties met klanten en leveranciers en bijbehorende facturen niet digitaal kunnen afhandelen of geen online etalage of webshop hebben, hinken achterop en staan voor een noodzakelijke inhaaloperatie. Technologie kan helpen om sneller opportuniteiten te detecteren en te vermarkten.
...

De coronacrisis heeft de digitalisering in een stroomversnelling gebracht. Bedrijven die hun werknemers niet kunnen laten telewerken, die hun transacties met klanten en leveranciers en bijbehorende facturen niet digitaal kunnen afhandelen of geen online etalage of webshop hebben, hinken achterop en staan voor een noodzakelijke inhaaloperatie. Technologie kan helpen om sneller opportuniteiten te detecteren en te vermarkten.In internationale rankings zoals de Digital Economy and Society Index (DESI), die weergeeft hoe sterk een land presteert op digitaal vlak, zakken we nu al een aantal jaar op rij: in 2015 stonden we nog op de vijfde plaats, maar intussen staan we nog maar net binnen de top 10, op plaats 9. Bovendien toont de meest recent AI-barometer (2019) van imec aan dat ruim drie op de vier bedrijven (76,6%) geen expertise hebben op het vlak van artificiële intelligentie. Nochtans is deze technologie dé toekomst in zowat elke sector.Om onze bedrijven digitaal sterker te maken, hebben Voka en Deloitte Private een unieke tool ontwikkeld: de quick scan, online in te vullen op www.voka.be/digitale-quick-scan. Deze scan werd ontwikkeld binnen het Programma Ondernemerschap van VLAIO om de digitalisering van de Vlaamse ondernemingen te versnellen. Vlaams minister van Werk en Innovatie Hilde Crevits (CD&V) stelde hem vandaag in primeur voor bij houtfineerspecialist Decospan in Menen, die hem ook invulde.Deze quick scan is een 'digitale 4x4': hij biedt vier voordelen en richt zich op vier domeinen van een bedrijf. De voordelen? Bedrijven kunnen de scan gratis invullen, ze kunnen hun sector vergelijken met die van sectorgenoten en andere relevante ondernemingen, ze ontvangen concrete tips om de digitale competitiviteit van hun bedrijf te versterken en krijgen advies op maat in een opvolggesprek. Deze vier domeinen worden hiervoor onder de loep genomen: Heeft het bedrijf een uitgeschreven strategie met betrekking tot digitale transformatie? In welke mate wordt digitalisering in de organisatie gestimuleerd? Wat is de impact van digitalisering op de relatie met klanten en leveranciers? En: is de technologische infrastructuur schaalbaar naar een next level?Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen: "De digitale ommekeer is ingezet. Wij moedigen elke ondernemer dan ook aan om de quick scan in te vullen en nieuwe technologieën in elk facet van het businessplan in te schrijven. Enkel zo nemen we voorsprong en maken we Vlaanderen future proof.""Om competitief te blijven moet je als kmo resoluut de kaart van digitalisering durven trekken. Hiertoe moet je als bedrijf werk maken van een duidelijke visie en strategie over hoe digitaliseringskansen gegrepen kunnen worden en concreet vertaald naar effectieve implementatie", geeft Bruno Peelaers, Deloitte Private, dan weer mee.Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen wil ondernemerschap stimuleren om de welvaart en het welzijn in onze regio te verzekeren en bevorderen. Meer dan 3.200 bedrijven zijn lid van Voka West-Vlaanderen: starters en gevestigde waarden, productiebedrijven en dienstverlenende organisaties. Onze leden zijn goed voor 68% van de private tewerkstelling in West-Vlaanderen. Daarmee zijn we het meest nabije, invloedrijke, professionele netwerk van ondernemers en de meest representatieve organisatie van ondernemingen in West-Vlaanderen.