Voka: “Wekenlange actie kustloodsen zorgt al voor 1.000 uur vertraging”

De rust- en stiptheidsacties waarmee de kustloodsen al drie weken lang druk zetten op de onderhandelingen over hun arbeidsorganisatie, kost de haven van Zeebrugge miljoenen euro’s. “Drie weken ‘gijzeling’ kostte ons al meer dan 1.000 uren vertraging”, alarmeert de bedrijvenvereniging Apzi-Voka West-Vlaanderen.

Door vakbondsacties van de kustloodsen kende in drie weken het in- en uitvaren van grote schepen in Zeebrugge al meer dan duizend uur vertraging. © RJ

Soms zegt een cijfer alles. “Vandaag zijn er veertien kustloodsen nodig maar stelt er zich slechts één kustloods beschikbaar. Dat betekent dertien schepen die niet kunnen in- of uitvaren”, schetst Stefaan Hoppe.

Hij is scheepsagent en voorzitter van de Scheepvaartvereniging Brugge-Zeebrugge, behorend tot de koepelorganisatie Apzi-Voka West-Vlaanderen. “Nadat vorige week woensdag 11 november een tijdelijk akkoord bereikt leek – op Wapenstilstand – hebben de kustloodsen sinds vrijdagavond hun rust- en stiptheidsactie hervat. Al bijna drie weken zijn voornamelijk Zeebrugge en in mindere mate Oostende gegijzeld.”

Immense schade

In de wereld van gigantische aardgastankers en containerschepen is tijd letterlijk geld. “Dit resulteerde in ondertussen al meer dan 1.000 uur vertraging bij in- en uitgaande schepen in de haven van Zeebrugge.

Voor de reders lopen de verloren uren en dus kosten op, de haven mist inkomsten doordat schepen naar andere havens afgeleid worden, op de terminals wachten ploegen havenarbeiders nodeloos op werk… De schade is immens. Het gaat om een enorme economische, financiële en reputatieschade voor de getroffen havenbedrijven”, zegt Hoppe.

Bezetting onder het ‘kritisch minimum’

“Deze situatie is voor de havenbedrijven onaanvaardbaar. Elke minuut dat deze actie nog langer duurt is een minuut te veel”, zegt Marc Adriansens, voorzitter van Apzi-Voka West-Vlaanderen. Het kabinet van Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters bevestigt dat er vanmiddag opnieuw vergaderd wordt met de vakbonden en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK). Vertegenwoordiger Wouter Mazijn van de Associatie van Kustloodsen was niet bereikbaar voor commentaar.

De discussie draait om toekomstige aanwervingen van bijkomende loodsen, wat gezien de groeiende trafieken essentieel is voor de kusthavens. Momenteel zijn er in het voorziene contingent van 44 functies slechts 33 ingevuld, dat is zelfs minder dan het ‘kritische minimum’ van 34 kustloodsen en bovendien gaan binnenkort een aantal mensen met pensioen.

Zolang dat tekort niet aangevuld wordt, zijn de kustloodsen ook niet bereid om mee te stappen in het systeem van ‘multivalentie’. Daarin zouden ze hun collega’s op de Westerschelde moeten bijspringen.

Oplossing vandaag gewenst

De havengemeenschap van Zeebrugge hoopt dat er liefst vandaag al een oplossing uit de bus komt. “Hier moet meteen een einde aan komen. Wij rekenen op een perfecte service en kwaliteit voor de prijs die wij betalen, in verhouding meer dan de andere Vlaamse havens, voor het beloodsen van de schepen vanop zee tot in de haven en omgekeerd.”

“Wij zijn niet tegen de loodsen, integendeel: ook wij zijn bekommerd om de kwaliteit en de continuïteit. Maar we dragen er wel de gevolgen van en hopen dat het dossier snel gedeblokkeerd geraakt”, besluit Stefaan Hoppe.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.