Voka vraagt havenspoorlijn tussen Zeebrugge en Antwerpen

Ludo Lievens, Veerle De Mey en Dieter Coussée van Voka regio Brugge. (Foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Voka regio Brugge, die de belangen van de ondernemers behartigt, vraagt om de realisatie van een Vlaamse havenspoorlijn, die Zeebrugge via Zelzate met Antwerpen verbindt. “Dit past mooi binnen de beoogde samenwerking tussen beide havens”, zegt Ludo Lievens.

Voor een betere mobiliteit is er volgens Ludo Lievens, voorzitter van Voka regio Brugge, ook nood aan een derde rijvak op de E403 tussen Brugge en Roeselare.

Voorts wil de ondernemersvereniging talent en innovatie aantrekken met een cocreatiehub, naar het voorbeeld van Hangar K in Kortrijk. “Dat is een campus waar startende bedrijven, studenten, onderzoekers en gevestigde waarden samen werken aan vernieuwde toepassingen. Daarvoor moeten we alle hogere onderwijsinstellingen en andere stakeholders samenbrengen”, zegt Ludo Lievens.

Brugse stadsvaart

De haven van Zeebrugge heeft een volwaardige binnenvaartontsluiting nodig, maar Voka stelt vast dat het project van de Brugse stadsvaart maar niet rond raakt.

De Steenbruggebrug werd nog altijd niet aangepakt, de vernieuwing van de Dampoortsluis staat nog niet eens op de planning. De estuaire vaart loopt moeilijk wegens een conflict met Nederland en de oevers van het Schipdonkkanaal begeven het wegens gebrek aan onderhoud.”

“Insiders zeggen ons dat de bouw van de nieuwe zeesluis pas in 2024 zal beginnen en dus pas in 2030 klaar zal zijn”, aldus Ludo Lievens, die ook betreurt dat de Vlaamse en de federale overheid bakkeleien over beschermingseilanden voor de kust i.p.v. samen te werken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier