Vlaanderen zoekt oplossing voor kanaal Bossuit-Kortrijk via “complex project”

Dankzij de aanpassing zullen ook grote containerschepen het kanaal kunnen gebruiken. Nu moeten die een omweg maken via Gent en de Boven-Schelde. © JVGK
Redactie KW

Vlaanderen zoekt naar een oplossing voor de ontwikkeling van het kanaal Bossuit-Kortrijk via een “complex project”. Dat is een vereenvoudigde procedure waarin alle betrokken overheden alle mogelijke alternatieven samen onderzoeken. Het kabinet van Vlaams minister voor Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) meldt dat vrijdag.

Het kanaal Bossuit-Kortrijk is een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding: een watersnelweg die het Scheldebekken binnen enkele jaren rechtstreeks moet verbinden met het hart van Frankrijk, maar in Kortrijk loopt die waterweg die de Leie met de Schelde verbindt, spaak door een vernauwing. De schippers van grotere schepen kunnen het kanaal dus niet gebruiken en moeten noodgedwongen via Gent en de Boven-Schelde varen: een omweg die kan oplopen tot wel 138 kilometer.

Als het kanaal Bossuit-Kortrijk uitgebouwd wordt, kan het doorgroeien tot een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding van de toekomst.

Drie lagen containers

Er wordt al een tijd gezocht naar een oplossing, maar de Vlaamse Regering schakelt een versnelling hoger met de opstart van een “complex project”. Alle aspecten komen binnen deze procedure aan bod: mobiliteit, economie, maar ook erfgoed, leefbaarheid, impact op het stedelijke weefsel, gevolgen voor de ruimere omgeving, …

“Eén zo’n schip haalt meer dan 200 vrachtwagens uit de file”

“Onze ultieme doelstelling is een watersnelweg creëren voor schepen die drie lagen containers kunnen torsen“, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. De Leie is bijna klaar voor dit type schepen. “Eén zo’n schip haalt in één klap meer dan 200 vrachtwagens uit de file. Dat is een boost voor de mobiliteit, de leefbaarheid én de economie. Deze beslissing zorgt nu eindelijk voor een concreet perspectief.”

Tegen eind 2018 moet de onderzoeksfase afgerond worden. Alle invalshoeken zullen dan verzameld worden in een finaal ontwerp. Die fungeert op zijn beurt als leidraad voor de volgende realisatiefase. “We reiken de hand naar iedereen“, zegt Weyts. “We werken nu al nauw samen met de lokale besturen van Kortrijk, Harelbeke, Zwevegem en Avelgem. We willen nog meer experts aan boord halen en ook de buurtbewoners betrekken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier