Vlaanderen lokt steeds meer toeristen, onder meer dankzij Westhoek

Redactie KW

Vlaanderen lokte in de eerste helft van dit jaar zeven procent meer toeristen en zakenlui dan in dezelfde periode vorig jaar.

Die cijfers maakte Toerisme Vlaanderen maandag bekend in het kader van de internationale toeristische beurs WTM in Londen. In het eerste jaarhelft van 2014 boekten toeristen in Vlaanderen liefst 830.000 overnachtingen méér dan in dezelfde periode in 2013, een stijging van 7,6 procent. De grootste groeiers zijn de kunststeden, met 350.000 overnachtingen meer dan vorig jaar. Ook de Vlaamse Kust en de groene regio’s zitten in de lift.

“Het bonuseffect van alle toeristische activiteiten rond WO I zit daar voor iets tussen”, zegt minister Ben Weyts (N-VA), die de WTM-beurs in Londen maandag opende en die onder de indruk was van de stijlvolle stand die Toerisme Vlaanderen er heeft opgebouwd.

Iconische marketing

De promotie voor Vlaanderen wordt op de beurs gevoerd via een videoclip op grote digitale schermen die de Vlaamse trekpleisters toont, en een krant “The Flanders Fields Post”, gebaseerd op een Britse frontkrant van tijdens WOI. Talloze stickers met rode klaprozen (poppy’s) tonen de weg naar de stand van ‘Visit Flanders’ op de beurs. Die iconische marketing – die Toerisme Vlaanderen al meer dan 5 jaar hanteert – werpt nu zijn vruchten af: van januari tot en met september kreeg de Westhoek al 84 procent meer bezoekers over de vloer.

(Belga)