Voorzitter van de handelsorganisatie Winkelen in Waregem/Waregem Winkelstad Hans Maddelein, zelf zaakvoerder van optiekzaak Pearle Vision in de Stormestraat, verduidelijkt dat er verschillende ondersteunende initiatieven werden genomen. "De stad heeft al gecommuniceerd over het verdelen van vloerstickers en over een stevig infocampagne, bedoeld voor alle vijfhonderd winkeliers die maandag allemaal open gaan", vertelt Hans Maddelein. "Of er winkels zijn die nog niet openen? Niet dat ik weet, daarvan is bij Waregem Winkelstad geen enkel bericht binnengekomen. Elke handelszaak zal veilig zijn voor klanten en bezoekers, zoals de overheid dat ook eist."
...

Voorzitter van de handelsorganisatie Winkelen in Waregem/Waregem Winkelstad Hans Maddelein, zelf zaakvoerder van optiekzaak Pearle Vision in de Stormestraat, verduidelijkt dat er verschillende ondersteunende initiatieven werden genomen. "De stad heeft al gecommuniceerd over het verdelen van vloerstickers en over een stevig infocampagne, bedoeld voor alle vijfhonderd winkeliers die maandag allemaal open gaan", vertelt Hans Maddelein. "Of er winkels zijn die nog niet openen? Niet dat ik weet, daarvan is bij Waregem Winkelstad geen enkel bericht binnengekomen. Elke handelszaak zal veilig zijn voor klanten en bezoekers, zoals de overheid dat ook eist."Aan files in de centrumstraten denkt hij nog niet. "En als die zich voor een bepaalde winkel voordoen, dan zal er voldoende ruimte moeten zijn. In verband daarmee is er al aan gedacht om bij een overrompeling in bijvoorbeeld de Stationsstraat, die aan een kant autovrij te houden zodat de klanten daar kunnen wachten en aanschuiven totdat ze binnen kunnen in de winkel. Niet met tweeën de zaak in, maar alleen: dat moet de norm zijn", stipt hij aan. "Tenzij het bijvoorbeeld over een ouder met zoontje of dochtertje gaat. Wat er zeker komt, zijn fietsstallingen in de straten om het shoppen met de fiets te stimuleren."Ten slotte zijn er zeker tot eind augustus geen massa-evenementen of winkelweekends. "Concreet wil dat zeggen dat er dit jaar halfweg juni geen Pandjes & Batjes zullen zijn. Dat is al afgesproken met de stad", aldus Hans. "Of de braderie in het eerste weekend van oktober mogelijk is? Dat weten wij nog niet. Wij wachten af. Als er geen heropflakkering van het virus komt, dan moeten wij als handelsorganisatie sterk inzettten op de eindejaarmaand december door verschillende initiatieven op het programma te zetten. Een goed jaareinde zou voor de lokale handel enigszins en in beperkte maten het rampjaar 2020 toch goed kunnen afronden."Veiligheid staat voor alles, dat is prioriteit voor Waregem Winkelstad. "Zo heb ik voor mijn eigen zaak alle noodzakelijke maatregelen genomen: alles ontsmet, plexiglas tussen mezelf, de medewerkers en de klant wanneer wij aan tafel moeten zitten. Afwisselend zal ik met één van de drie medewerkers in de zaak actief zijn. Voor de medewerkers is er een beurtrol want in totaal mogen er bij mij maximaal tien mensen in de zaak: ikzelf, de medewerker en acht klanten", legt Hans concreet uit.Ook voor Stefaan Destoop van Blitz in het Kwaestraatje is het afwachten wat het maandag wordt. Hij heeft een heel gevarieerd aanbod voor de klanten, van vloeistoffen voor e-sigaretten over speelgoed en frisdranken tot strips, films en snoep. Toch veronderstelt hij dat het vanaf volgende week toch anders wordt voor Blitz. "Alle veiligheidsingrepen zullen er zijn: een glasscherm over de hele lengte van de verkoopbalie, handgel, bewegwijzering voor eenrichtingsverkeer binnen in de verkoopruimte, de social distancing en het direct ontsmetten van producten die de klanten in handen hebben gehad en daarna terugplaatsen in de rekken en displays", somt Stefaan op. Maar voor Blitz is er natuurlijk meer aan de gang. "Zo stel ik mij de vraag of de dvd's voortaan nog kopers zullen vinden. Want twee maanden lang hebben de klanten genoeg gelegenheden gevonden om via andere kanalen films te bekijken. Komen zij dan nog terug in de zaak voor een nieuwe dvd? Daarnaast had ik al online een deeltje van het Blitz-aanbod gezet. Nu breidt zich dat uit, want online is de toekomst. Daarin moet je als zaakvoerder dus in meegaan. Je kan niet anders", beseft Stefaan.Hij werkt nu aan een onlinecatalogus van 20.000 strips. "In werkuren gesproken zal dat ongeveer 15.000 euro kosten. Maar een alternatief is er niet. Daarnaast ga ik doelgericht en efficiënt het aanbod uitbreiden. Dat zal onder andere kunnen door de uitbreiding van de zaak. Tegen eind dit jaar is er al een deel daarvan afgewerkt, de rest volgt in de loop van volgend jaar."(DJW)