Ook in 2018 stelde de VRM al vast dat vijf grote groepen bijna de volledige markt in handen hebben. "In 2019 is dat opnieuw het geval", legt Francis Soulliaert van de VRM uit. "De machines beginnen nu op volle toeren te draaien. Ook de crossmedialiteit draait op volle toeren. Media-inhoud wordt volop gedeeld over de verschillende merken in de eigen groep."

Volgens de VRM komt dit vooral tot uiting bij DPG Media, het samengaan van Medialaan en De Persgroep Publishing, die alle redacties samenbrengt in News City. "Opvallend daarbij is dat de VTM NIEUWS-website is verdwenen. Alle audiovisuele nieuwscontent komt zo terecht op de sterkere HLN-website", aldus de VRM.

Vroeger stelde de VRM een sterke tendens vast tot samenwerking over de verschillende groepen heen. "Nu gaan groepen elk hun eigen weg. Er is enkel nog samenwerking wanneer de buitenlandse bedreiging te groot lijkt. Zo kwam er een gemeenschappelijke radio-app voor de openbare en commerciële zenders. Op die manier hoopt men sterker te staan in de digitale radiodistributiemarkt", aldus de VRM.

Radio

Bij de radio stelt de VRM vast dat digitaal luisteren in de lift zit, voornamelijk dankzij de groei van DAB+. De beschikbare plaatsen voor DAB+-zenders werden echter snel ingevuld, voornamelijk door de grote mediagroepen. Verder werden er vier netwerkradio's toegewezen. Het is volgens de regulator nog te vroeg om de impact hiervan op de concentratie in de radiomarkt in te schatten.

Televisie

Wat televisie betreft zijn de voornaamste, recente wijzigingen de volledige overname van De Vijver Media (SBS België) door Telenet en de volledige integratie van Medialaan (DPG Media) in De Persgroep (DPG Media Group).

Krant

De titels op de Vlaamse krantenmarkt blijven volgens de VRM al jaren dezelfde. De kwaliteitskranten (De Tijd - De Standaard - De Morgen) verkopen volgens de VRM meer kranten dan vijf jaar geleden. "Dat komt volledig dankzij de digitale verkoop. De populaire en regionale kranten slagen daar niet in. Zij bereiken wel zeer veel mensen via hun website", stelt de VRM vast.

Met het rapport "Mediaconcentratie in Vlaanderen" brengt de VRM jaarlijks de Vlaamse mediasector in kaart, worden de belangrijkste evoluties beschreven en wordt de bestaande concentratie gemeten. De taak van de regulator beperkt zich tot het rapporteren van de bestaande concentratie, zonder de bevoegdheid om er eventueel rechtstreeks tegen op te treden.

(BELGA)