"Mijn overgrootvader exporteerde al fruit in 1912", zegt Marc Tulpin, wagenparkbeheerder bij de Tulpingroup en rechterhand van zijn broer Alain, de zaakvoerder. "Jeneverbessen uit Oudenburg verkocht hij in Engeland. Achteraf keerden de rieten manden dan per maalboot naar hier terug. Sinds 1989 hebben we een bureau op de luchthaven en omstreeks 2000 legden we ons volledig toe op luchtvracht. We beschikken over koelcellen op de luchthaven om een betere controle op de koude keten te hebben."
...

"Mijn overgrootvader exporteerde al fruit in 1912", zegt Marc Tulpin, wagenparkbeheerder bij de Tulpingroup en rechterhand van zijn broer Alain, de zaakvoerder. "Jeneverbessen uit Oudenburg verkocht hij in Engeland. Achteraf keerden de rieten manden dan per maalboot naar hier terug. Sinds 1989 hebben we een bureau op de luchthaven en omstreeks 2000 legden we ons volledig toe op luchtvracht. We beschikken over koelcellen op de luchthaven om een betere controle op de koude keten te hebben.""Twee jaar geleden begonnen we met de uitbouw van een vloot aan koeltrailers. We hadden nu al 15 stuks en met deze investering in vijf nieuwe koelopleggers komen we aan 20. Wij voeren aardbeien, perziken, chili's, erwten, bonen.. in uit Egypte en waren daarmee vorig jaar goed voor meer dan de helft van de cargo op de Oostendse luchthaven. We voeren die dan uit naar voornamelijk Groot-Brittannië. We zijn ook nog op vijf andere luchthavens actief. De groep groeide uit tot 14 personeelsleden, zonder de chauffeurs. Dat zijn zelfstandigen met eigen vrachtwagen.""De invoer van fruit en groenten uit Egypte gebeurt vooral in het korte seizoen tussen half oktober en eind juni, met een piek van november tot februari", legt Marc uit. "In de rest van het jaar zijn de vruchten in Europa beschikbaar en is het economisch niet interessant om ze op het vliegtuig te zetten. Dan combineren wij onze eigen handel in fruit en groenten uit Zuid-Europa met transport van andere verse en diepvriesproducten voor andere bedrijven", legt Marc uit. "Zo kunnen onze trailers ook goederen mee terug nemen na een levering en moeten ze niet leeg terugkeren.""Door de coronacrisis vinden ze in Spanje en Italië geen werkkrachten om het fruit te oogsten. Het rot er aan de bomen. Maar de Britten zijn verlekkerd op zacht fruit, zoals aardbeien, kersen, perziken, frambozen en bramen. Daardoor worden die nu wel al overgevlogen uit Egypte en door ons met de koeltrailer afgeleverd in het Verenigd Koninkrijk. Uit Engeland is er immers zo goed als niets van retour naar Egypte.""We hadden gehoopt op een nieuwe ferryverbinding Oostende-Ramsgate, maar dat komt er voorlopig niet van. Daarom zetten wij onze oudere trailers onbegeleid op de Shuttle door de Eurotunnel in Calais, terwijl we met de nieuwere trailers de boot nemen in Duinkerke en zelf leveren in Engeland en Schotland. De transmigrantenproblematiek dwong ons om te investeren in meer en betere sloten voor onze trailers.""Met de Brexit wordt het een hele uitdaging om snel en vers te kunnen leveren", weet Marc. "Het Verenigd Koninkrijk wordt een derde land. Het transport zal per boot moeten gebeuren en we zullen rekening moeten houden met de douaneformaliteiten. Nu al slagen we erin om twee uur na de landing van Egyptair de camion te laden en nog eens twee uur later aan de Shuttle te staan.""Maar het zal nog efficiënter moeten. Daarom is het traceringssysteem van onze koeltrailers erg belangrijk. We kunnen altijd precies nagaan waar een trailer zit en hoeveel de temperatuur en de luchtvochtigheid binnenin bedragen. Zo kunnen we snelheid en kwaliteit garanderen. Met onze vijf nieuwe koeltrailers beschikken we nu over de modernste technologie. Dit is een investering van 300.000 euro, maar zo'n trailer kan 1 miljoen km lopen of voor ons zo'n zes, zeven jaar."