Vierde generatie modezaak Acou kijkt uit naar eeuwfeest: “Corona houdt onze ambitie niet tegen”

Stefaan Acou en zijn echtgenote Bernadette. (foto Acou)
Redactie KW

Stefaan Acou (43) is de vierde telg op rij van de familie die de modezaak Acou in de Zeelaan in De Panne runt. Samen met zijn echtgenote Bernadette (47) klinkt hij op de vooravond van de honderdste verjaardag van de winkel positief. “Onze trouwe klanten blijven de weg vinden, ook nu we noodgedwongen moeten sluiten”, reageert Stefaan.

Flaneer je in de Zeelaan dan heb je ongetwijfeld modezaak Acou al opgemerkt. Het opvallende pand herbergt honderd jaar ervaring in de modebranche. Dat laat de familie Acou niet onopgemerkt voorbijgaan. Na de uitverkoop volgt een make-over van het interieur. Stefaan en Bernadette zullen in 2021 verrassend uit de hoek komen met events en collecties. “Heel even hebben we erover nagedacht om onze feestplannen uit te stellen door het coronavirus maar we blijven positief. Deze crisis houdt onze ambitie niet tegen”, is Stefaan vastberaden.

Geen klassieke webshop

Net zoals de rest van de middenstand blijven ook de deuren van zijn winkel dicht maar daar heeft hij iets op gevonden. “Een traditionele webshop past niet bij onze visie waarin persoonlijk contact voorop staat”, vindt de Pannenaar. “In onze etalage vind je voldoende inspiratie. Via Facebook, Instagram en zelfs videocall tonen we onze collectie. Ik ken de maten van mijn klanten quasi van buiten. Passen doet het bijna altijd”, lacht hij.

“Ik ken de maten van mijn klanten quasi van buiten. Passen doet het bijna altijd”

“Feestkledij ligt momenteel niet zo goed in de markt omdat er nog grote onzekerheid is over hoe we de overgang van oud naar nieuw zullen kunnen vieren. Daarom leggen we het accent op geschenkideeën. Zo mogen we exclusief het Italiaanse gamma verzorgingsproducten van Acqua di Parma verdelen alsook het Italiaanse label PARCO met zepen en ontsmettingsgels.”

Vijfde generatie?

Voor het digitaal ondernemen kan Stefaan beroep doen op een van zijn drie stiefkinderen. Octave (21) studeert Media, Entertainment en Communicatie aan de Thomas More hogeschool in Mechelen. “Hij is het creatieve brein achter ons digitale verhaal. Ook de andere twee kinderen Médard (19) en Stella (16) hebben feeling voor de mode. Ze volgen ons verhaal op de voet en springen bij waar ze kunnen. Wie weet krijgt ons familieverhaal wel een vervolg dankzij mijn stiefkinderen als vijfde generatie.”

De statige gevel van de zaak is een van de herkenningspunten van De Panne. (foto Acou)
De statige gevel van de zaak is een van de herkenningspunten van De Panne. (foto Acou)

Acou in het hartje van commercieel De Panne is een naam die klinkt. In 1921 zwaaide Jef Van Bellinghen de deuren van Palais de la Mode open op exact dezelfde plaats als waar de speciaalzaak vandaag nog is gevestigd. Jef Van Bellinghen was voor de Tweede Wereldoorlog zelfs even burgemeester van De Panne. Maatwerk, en dan vooral de creatie van uniformen, was zijn specialiteit. De jaren verstreken en het modeverhaal kende opeenvolgende succesvolle verhalen met Jefs broer August en later dochter Alice. De eerste Acou kwam in die periode ten tonele want Alice was getrouwd met Fernand Acou. Samen verlegden ze het accent naar confectiekledij.

Sportief of gekleed

De derde generatie, José Acou en zijn echtgenote Christine, veranderden begin de jaren 70 de naam in Acou. Zoon Stefaan drukt ondertussen al 16 jaar zijn stempel op de winkel die gespecialiseerd is in stijlvolle mode voor dames en heren. Dat gaat van sportief tot gekleed met aandacht voor de nieuwste trends. Alle generaties vinden hun gading in de kledij, schoenen, verzorgingsproducten en accessoires.

Acou heeft het beste contact met de merken die het verkoopt. “Van het modehuis Natan krijgen we regelmatig schouderklopjes”, schetst Stefaan. “Onnodig te zeggen dat een persoonlijke felicitatie van zaakvoerder Edouard Vermeulen ons bijzonder heeft geraakt. Het geeft ons het nodige dynamisme om te blijven investeren en inspelen op de nieuwste trends.” (GS)