Vier studenten willen kleine brouwers digitale steun bieden

V.l.n.r. Gilles Simons, Max Ceelen, Mathias De Coster en Maarten Heremans. (foto HDV)©Hein Demeyer
V.l.n.r. Gilles Simons, Max Ceelen, Mathias De Coster en Maarten Heremans. (foto HDV)©Hein Demeyer"
Redactie KW

Vier laatstejaarsstudenten KMO-management aan de Arteveldehogeschool in Gent hebben een bedrijfje opgestart: Taste Central voert digitale promotie voor brouwers van ambachtelijke dranken en bezorgt de bestellingen aan hun klanten. “Voor nu een goede oplossing, maar we kijken al verder”, klinkt het.

Max Ceelen (24) uit Merelbeke, Mathias De Coster (21) uit Herzele, Maarten Heremans (22) uit Aalst en Gilles Simons (22) uit Desselgem zijn bezig met de belangrijkste taak van de afgelopen vier jaar: hun bachelorproef.

“Alle studenten KMO moeten in groepjes van vier of vijf een eigen bedrijfje opstarten. Wij hebben de onderneming Taste Central opgericht”, zegt Max. Taste Central wil de centrale hub vormen voor brouwers van ambachtelijke dranken in Vlaanderen.

“Met dranken bedoelen we ook effectief alle dranken. In ons assortiment zouden we graag bieren, sterke dranken, likeuren en zelfs non-alcoholische dranken zoals koffie/thee of een homemade icetea tentoonstellen”, pikt Mathias in. Het hele assortiment wordt verkocht via de webshop van Taste Central. “In ruil voor een maandelijks bedrag dat de brouwers ons betalen, verzorgen wij online promotie van hun product, gaan wij zelf de dranken ophalen en zorgen we ervoor dat de verkochte dranken aan de klant geleverd worden”, gaat Maarten verder. Hun initiatief zou de lokale brouwer een platform bieden om een grotere afzetmarkt te bereiken en aan naamsbekendheid te winnen.

Een gat in de markt gevonden? “Een moeilijke vraag, maar als ambitieuze, jonge studenten vind ik dat we daar ja op moeten durven antwoorden. Op korte termijn denken we een goede oplossing gevonden te hebben om ambachtelijke brouwers te ondersteunen”, vertelt Gilles. “Op school hebben we echter geleerd dat ondernemen meer is dan enkel kijken naar een mogelijke oplossing voor vandaag. Ondernemen draait ook om innoveren en opportuniteiten spotten. Dit is een uitdaging voor ons, zeker in deze onzekere tijden voor de horecawereld. Om blijvend het gat in de markt te vullen, is het aan ons om te blijven inspelen op de noden van de klanten, totdat Taste Central een gevestigde waarde wordt in de horecawereld.”

Crowdfunding

De crowdfundingcampagne loopt zes weken en begint op 1 februari. Gedurende die periode zal er op de site van Ulule een campagne lopen voor Taste Central. “Via die site zullen we pakketten met drank verkopen. Na de afloop van de campagne gaan we de verkochte pakketten thuis afleveren bij de mensen die ons gesteund hebben. Dat doen we om wat kapitaal op te halen voor de opstart van de onderneming”, aldus nog het viertal.

De webshop opent op 16 maart.

(PV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier