Vestiging van Alstom in Brugge mag 98 extra dubbeldektreinen voor NMBS assembleren

De M7 dubbeldek treinrijtuigen die in de Brugeoise geassembleerd worden. © Samuel Dhote
Stefan Vankerkhoven

NMBS bestelt 98 extra M7 dubbeldektreinen bij de groep Alstom. Die mogen gefabriceerd worden in de ‘Brugeoise’ in in Brugge.

Christoph Flokman, hoofdafgevaardigde van het ACV bij Alstom Brugge (de vroegere Brugeoise), reageert verheugd op het nieuws. De nieuwe bestelling zorgt voor werkzekerheid bij de 550 werknemers. Toch is hij niet verrast.

Christoph Flokman: “De bestelling werd vorige week al aangekondigd tijdens de ondernemingsraad. Ze was ook logisch, het tegenovergestelde zou pas erg geweest zijn. De 98 M7 dubbeldektreinen maken deel uit van een raamovereenkomst voor de levering van maximaal 1.362 rijtuigen. Die deal werd al in 2015 tusen NMBS en Alstom gesloten en ondertekend. De voorbije jaren bestelde de spoorwegmaatschappij 747 rijtuigen en daar komen dus nu nog 98 stuks bij.”

Vertrouwen

Volgens Bernard Delvaux, de directeur van Alstom Benelux, onderstreept de overeenkomst het vertrouwen dat NMBS heeft in de dubbeldektreinen die in Brugge maar ook in het Franse Valenciennes geassembleerd worden. De nieuwe M7-rijtuigen zijn compatibel met de bestaande M5- en M6-dubbeldekkers, kunnen maximaal 200 kilometer per uur sporen en zijn conform aan het nieuwe ETCS-veiligheidssysteem. Dat is de Europese standaard voor spoorwegbeveiliging, die garandeert dat een trein de maximumsnelheid niet overschrijdt.

De ACV-hoofdafgevaardigde bevestigt dat het contract met NMBS tot in 2025-26 werkzekerheid biedt voor 500 werknemers. Het meerjarencontract van 268 miljoen euro heeft de vorbije jaren al voor 180 extra, tijdelijke jobs gezorgd. Er zullen volgens woordvoerder Sonia Thibaut nog een veertigtal mensen aangeworven moeten worden.

Onderhoud

De bestelling van de Belgische Spoorwegen is wel momenteel het enige contract voor de assemblage van nieuwe treinen en trams. “De Lijn bestelt voorlopig geen nieuwe trams meer, maar onze arbeiders staan wel in voor het onderhoud van locomotieven. De onderhoudscontracten zitten in een stijgende lijn”, aldus Christoph Flokman.

De groep Alstom nam in januari 2021 het Canadese Bombardier, dat eigenaar was van BN Brugge, over. Volgens Sonia Thibaut verkoopt Alstom mobiliteitsoplossingen die een duurzame basis vormen voor een toekomstig koolstofarm transport: “De productportfolio van Alstom varieert van hogesnelheidstreinen, metro’s, monorails en trams tot geïntegreerde systemen, diensten op maat, infrastructuur, seinstelsels en digitale mobiliteitsoplossingen. Alstom heeft wereldwijd 150.000 voertuigen in commercieel bedrijf.”

“Sinds de toetreding van Bombardier Transportation bedraagt de omzet van de groep 14 miljard euro. Alstom, met hoofdkantoor in Frankrijk, is momenteel actief in 70 landen en heeft meer dan 70.000 mensen in dienst. In België ontplooit Alstom zijn activiteiten rond twee competentiecentra in Charleroi, gewijd aan signalisatieoplossingen en aan tractie- en energierecuperatiesystemen, en een assemblagefabriek in Brugge. Alstom heeft in België 1.900 mensen in dienst, onder wie 600 ingenieurs.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier