Verlossend nieuws voor verbinding Zeebrugge – Hull: P&O investeert in cruiseferries

P&O Ferries onderwerpt de schepen van de route Zeebrugge-Hull aan een grondige interne verbouwing waardoor ze vijf jaar langer mee kunnen © FN
Redactie KW

Er werd de voorbije maanden gespeculeerd op een eventueel stopzetten van de passagiersverbinding tussen beide havens.

Uit goede bron vernam Krant van West-Vlaanderen dat P&O Ferries de twee cruiseferries die op de route Zeebrugge-Hull de dienst uitmaken een grondige interne verbouwingsbeurt laat ondergaan, waardoor de beide schepen vijf jaar langer in de vaart kunnen blijven.

Voor Zeebrugge is dat zeer belangrijk nieuws omdat het de speculaties wegneemt over het stopzetten van een passagiersverbinding tussen de twee genoemde havens. De beide schepen, de ‘Pride of York’ en de ‘Pride of Bruges’, zijn dertig jaar oud en ondergingen recent nog een ingreep waarbij een rookgasscrubber werd ingebouwd om de schepen conform te maken aan de nieuwe Europese emissienormen die sedert begin dit jaar gelden. Toen werd er gezegd de schepen nog twee jaar mee konden. Niet verwonderlijk dat menigeen zich afvroeg wat er daarna zou gebeuren. Zou P&O Ferries nieuwe tonnage inleggen of zou de passagiersdienst tussen Zeebrugge en Hull na meer dan veertig jaar worden gestaakt. Het nieuws dat de levensduur van de huidige schepen met vijf jaar wordt verlengd, brengt hier duidelijkheid.

De twee schepen zullen, na elkaar, telkens een paar weken uit de vaart zijn.

Op welke werf de opknapbeurt zal gebeuren zal pas volgende week worden bekendgemaakt. Zeker is dat het de bedoeling zou zijn dit nog voor het einde van dit jaar af te ronden. De twee schepen zullen, na elkaar, telkens een paar weken uit de vaart zijn. Al die tijd worden de passagiers die boekten vanaf Zeebrugge naar Hull met bussen naar Rotterdam overgebracht om via die haven Hull te bereiken.

De ‘Pride of York” en de ‘Pride of Bruges’ werden respectievelijk in 1986 en 1987 als de ‘Norsea’ en de ‘Norsun’ in de vaart genomen. Ze werden destijds voor rekening van het toenmalige North Sea Ferries in Japan gebouwd op de Tsurumi-werf van Nippon Kokan KK Ltd in Yokohama. Tijdens de opleveringsreis vanuit Japan brachten de nieuwe schepen elk 850 nieuwe Japanse auto’s naar Europa over.

De ‘Norsea’ en ‘Norsun’ werden aanvankelijk op de route Rotterdam-Hull ingelegd. Toen North Sea Ferries, intussen omgedoopt tot P&O North Sea Ferries (en nog later tot P&O Ferries), op die route nieuwe schepen inlegde werden beide schepen, na een grondige beurt, in 2001 naar de route Zeebrugge-Hull doorgeschoven. In 2003 werden beide schepen omgedoopt tot respectievelijk de ‘Pride of York’ en de ‘Pride of Bruges’, de namen waaronder ze tot op vandaag nog steeds varen.

De schepen hebben 12 dekken, zijn 179,35 meter lang, 25,35 meter breed en meten 31.598 gross ton. Ze werden gebouwd met een capaciteit voor 1.050 passagiers, 850 auto’s of 180 vrachtwagens. Aan boord is er een bemanning van zo’n 140 koppen. Beide schepen werden steeds goed onderhouden; om de twee jaar, in de kalme maanden januari/februari, gaan ze hiertoe voor enkele dagen naar een droogdok.

(FN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier