De producent van pvc-profielen zag de omzet in het eerste halfjaar met 8,5 procent dalen tot 312,5 miljoen euro, hoofdzakelijk als gevolg van de achteruitgang van de Turkse economie. Terwijl de omzet in Europa stabiel bleef en in Noord-Amerika licht steeg, daalde de omzet in de Turkse en andere opkomende markten met meer dan 28 procent.

Gevolg: de aangepaste ebitda-winst (de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) daalde meer dan 17 procent tot 30,2 miljoen euro. Onder de streep rest een verlies van 1,2 miljoen euro, waar een jaar geleden nog een winst werd geboekt van 7,5 miljoen euro. De omzet en de resultaten blijven onder de analistenverwachtingen.

Ondanks de economische achteruitgang blijft Deceuninck overtuigd van het langetermijnpotentieel van Turkije, zegt CEO Francis Van Eeckhout. "Maar de timing van het herstel blijft moeilijk te voorspellen", aldus de topman over de Turkse markt.

CEO Francis Van Eeckhout van Deceuninck samen met Patrick Lefevere. Sinds 2019 is Deceuninck hoofdsponsor bij de ploeg van Lefevere. © BELGA

(BELGA)