VDL Bus Roeselare, in de volksmond nog altijd bij veel Bevernaars- en Roeselarenaars gewoon Jonckheere genoemd, is in 137 jaar uitgegroeid tot een van dé vaste waarden in de autobussector. Het bedrijf werd in 1881 door Henri Jonckheere opgericht en ging aanvankelijk als een koetsenatelier van start. Nu is de Roeselaarse vestiging van het Nederlandse VDL, in hartje Beveren, dé referentie op vlak van elektrische a...

VDL Bus Roeselare, in de volksmond nog altijd bij veel Bevernaars- en Roeselarenaars gewoon Jonckheere genoemd, is in 137 jaar uitgegroeid tot een van dé vaste waarden in de autobussector. Het bedrijf werd in 1881 door Henri Jonckheere opgericht en ging aanvankelijk als een koetsenatelier van start. Nu is de Roeselaarse vestiging van het Nederlandse VDL, in hartje Beveren, dé referentie op vlak van elektrische autobussen.Dat VDL Bus Roeselare nu een terrein van acht hectare op het nieuwe bedrijvenpark Beveren-Krommebeek langs de R32 en Beversesteenweg van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) aankoopt, betekent dat het bedrijf zich ook in de toekomst verder in Roeselare wil verankeren."Deze vestiging zal volledig toegewijd zijn aan 'groene' bussen", legt Peter Wouters, directeur van de fabriek in Roeselare, uit. "Het productieproces wordt ingericht om op de meest efficiënte wijze elektrisch aangedreven bussen te bouwen. Dit zal gebeuren op een energie neutrale manier, gebruikmakend van 'groene' technologie." Ook de Belgische verkoop- en servicevestiging van VDL Bus & Coach zal meeverhuizen naar de nieuwe locatie. Met de verhuizing en modernisering van haar fabriek in Roeselare zet VDL Bus & Coach de 'Aiming for Zero'-ambitie kracht bij. "Wij willen voorop blijven lopen in Europa op het gebied van e-mobiliteit", zegt Henk Coppens, CEO VDL Bus & Coach. "De kennis en expertise die we sinds het op de markt brengen van de eerste elektrische bus in 2015 hebben opgedaan, gaan we verder uitbouwen. De roep om zero emissie wordt overal steeds sterker. Samen met onze partners en klanten werken wij continu aan duurzame en innovatieve oplossingen die dit mogelijk maken. De nieuwe fabriek in Roeselare wordt ons centrum voor e-mobiliteit, waardoor we nog beter kunnen inspelen op de behoeftes en vragen vanuit de markt."De te bouwen fabriek komt op een gebied van 8 hectare aan de ringweg van Roeselare. Voordat volgens planning de eerste paal vanaf het voorjaar van 2020 de grond in kan, dienen er nog een aantal inpassingsprocedures doorlopen te worden.(TD)