Van slagers tot hengelaars: iedereen wil een automaat voor de deur

Bart Delarue van het Waregems BDS Automaten kan sinds het begin van de coronacrisis naar eigen zeggen de vraag amper volgen. (foto Olaf Verhaeghe)
Olaf Verhaeghe

Nu alle niet-essentiële winkels en restaurants dicht zijn, zijn ondernemers noodgedwongen creatiever dan ooit. Thuisbezorging en take-away boomen, maar vooral ook automaten gooien ontzettend hoge ogen. Je kan het zo gek niet bedenken of het steekt er dezer dagen in. “Er is nu een hoge piek door corona, maar dit fenomeen is er om te blijven”, zegt Bart Delarue, zaakvoerder van de grootste Belgische verdeler van verkoopautomaten.

“We kunnen de vraag eigenlijk niet volgen. Het is aan het ontploffen. Sinds het begin van de crisis is de vraag verdrievoudigd, dat geeft wel een idee, niet?” Het zijn bijzonder drukke tijden voor Bart Delarue (53) van BDS Automaten uit Waregem. Samen met Annick Dewaele is hij zaakvoerder van de grootste verdeler van allerlei verkoopautomaten in ons land.

“Wij zijn intussen 20 jaar actief in de sector, oorspronkelijk vooral voor de typische drank-, koffie- en snoepautomaten”, vertelt Bart. “Een jaar of zeven geleden zijn wij, bij mijn weten, als eerste in België begonnen met het verkopen en verhuren van voedingsautomaten die zich specifiek op de kant-en-klare gerechten richten. De basis wordt in Spanje gemaakt, wij zorgen er hier voor dat ze qua inhoud beantwoorden aan de noden van de klant.”

7 op 7, 24 op 24

Die stap heeft BDS zich nog geen seconde beklaagd, want jaar na jaar groeide de markt. “Broodautomaten bij bakkers zijn in Vlaanderen al helemaal ingeburgerd, maar het is de logica zelve dat je daar als voedingszaak ook gebruik van maakt”, benadrukt Bart. “Wij hoeven vandaag niet langer op prospectie te gaan, de mensen bellen nu zelf naar ons.”

“Afhalen is er om te blijven, ook na corona” – Bart Delarue, BDS Automaten

Meer nog dan de handelaars is volgens Bart de consument anders gaan denken en handelen. “Alles moet kant-en-klaar zijn en het liefst meteen beschikbaar. Er zijn meer alleenstaanden dan vroeger, maar ook binnen het klassieke gezin wordt minder en minder samen gegeten. Toch zeker tijdens de week. Bovendien zijn we naar kwaliteit toe erg veeleisend. Het moet niet alleen lekker zijn, maar ook liefst nog gezond, vers en lokaal. En dankzij een automaat is dat bij wijze van spreken 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 mogelijk.”

Take-away

Vooral beenhouwerijen breidden hun winkel uit met een automaat voor de deur, maar de laatste maanden gaan ook meer en meer cateraars en restaurants overstag. “De shift naar take-away wordt er door de coronamaatregelen bijna ingeramd, waardoor we nu wel een enorme piek zien. Dat zal misschien wat afkoelen, maar ik ben er tegelijk van overtuigd dat dit een fenomeen is dat zal blijven”, aldus Bart. “Wie nog niet echt vertrouwd was met het afhalen, leert het nu kennen en is verkocht.”

Bart somt op wat je allemaal kan verkopen: de klassiekers als brood en drankjes, maar ook dagschotels dus, al dan niet in zelf samengestelde menu’s, slaatjes, soep, flessen wijn… De mogelijkheden op vlak van eten en drinken lijken eindeloos. Maar het gaat zelfs verder. “Zoals ik al zei: als de klant het wil, kan het gemaakt worden”, glimlacht Bart. “Zo hebben we al automaten aan fietsenwinkels en aan carwashes geleverd, vuilniszakkenautomaten voor gemeentebesturen en ook de automaat bij apotheken is heel populair. Er zijn dan nog de hele speciallekes zoals de hengelwinkel Lisarde hier in Waregem. Kledij? Neen, dat ligt moeilijker. Dat zit, naast de fysieke winkels, volledig online.”

Naar het buitenland

West-Vlaanderen is al grotendeels overtuigd, stelt Bart, en dus is de veroveringstocht elders begonnen. “In de Kempen en Limburg zijn nog veel mogelijkheden, daar krijgen we veel aanvragen. Stilaan krijgen we ook in Wallonië en Noord-Frankrijk voet aan de grond. Het begint uit te deinen. Iedereen wordt wakker”, zegt de zaakvoerder van BDS. “In Nederland, Frankrijk of Duitsland bestaat dat automaatgegeven nog niet. Een kroketje uit de muur halen, is geen automaat hé, daar staat iemand aan de andere kant te bakken.”

Vraag is natuurlijk of de opbrengsten de kosten die zo’n automaat met zich meebrengen, wettigen. “Je moet twee schotels per dag verkopen om break-even te draaien”, stelt Bart. “Veel mensen schrikken dan. Zo weinig, zie je hen denken. Maar het is wel zo. De eerste exemplaren die we zes, zeven jaar geleden leverden, staan er nog altijd. Het is een investering op langere termijn die zich sowieso terugverdient. De omzet die je kan genereren, is echt groot. Weet je wat het ook is? Zo’n automaat is meer dan een verlengstuk van je winkel. Het is ook een uithangbord, zeker als de automaat niet vlakbij staat, maar in andere dorpen of wijken.”

Hengelwinkel Lisarde: “Dankzij de automaat zijn we altijd open”

Hun winkel is dicht, enkel afhalen is er dezer dagen mogelijk. En toch zijn Piet (60) en zoon Olivier Lisarde (32) druk in de weer. Olivier is de derde generatie aan het hoofd van de Waregemse hengelwinkel Lisarde. De zaak bestaat dit jaar maar liefst 59 jaar.

Van slagers tot hengelaars: iedereen wil een automaat voor de deur

Toen de winkel in mei vorig jaar verhuisde, beslisten Piet en Olivier om een automaat aan de poort te plaatsen. En die blijkt zeker in tijden van corona best veel succes te hebben. “Het is een voordeel dat je ook tijdens de sluiting toch de klanten van de basis kan blijven voorzien”, zegt Piet. “Toen vissen in het voorjaar weer mocht, maar wij dicht moesten blijven, moesten we vaak twee tot drie keer per dag de automaat aanvullen. Wat er allemaal inzit? Echt de basiszaken: voer, levend aas, wat klein visgerief en herstellingsmateriaal. Een hengel? (lacht luid) Neen, daar is ie jammer genoeg te klein voor.”

“Je krijgt er nooit je hele aanbod in, maar wel wat broodnodig is”, vult Olivier aan. “Ik ben heel blij dat we deze hebben, zeker omdat we merken dat onze klanten de extra service appreciëren. Zo ben je eigenlijk altijd open, en veel extra werk kost het ons niet.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier