Het noodlijdende Bombardier dong mee naar het order van De Lijn, maar greep naast de toekenning. Die werd nog aangevochten bij de Raad van State, met succes, maar uiteindelijk verwierf CAF alsnog de bestelling. Zij mogen nu bovenop de 24 eerder bestelde kusttrams nog eens 24 kusttrams bouwen, goed voor een order van samen 99,7...

Het noodlijdende Bombardier dong mee naar het order van De Lijn, maar greep naast de toekenning. Die werd nog aangevochten bij de Raad van State, met succes, maar uiteindelijk verwierf CAF alsnog de bestelling. Zij mogen nu bovenop de 24 eerder bestelde kusttrams nog eens 24 kusttrams bouwen, goed voor een order van samen 99,7 miljoen euro. De vakbonden van Bombardier hadden gehoopt het order binnen te halen, zodoende dat hun positie sterker was om de afbouw van de Brugse vestiging tegen te gaan. In mei van dit jaar kondigde de Canadese groep namelijk een forse afslanking aan van hun Brugse vestiging."Uiteraard vinden we het jammer dat de bestelling niet naar hier komt. Maar inmiddels is er al een sociaal plan en een kader opgemaakt en we wachten de goedkeuring van de federale regering af. Er zouden uiteindelijk nog 19 naakte ontslagen vallen, anderen vertrekken zelf. Hadden we dit order binnengehaald, dan zouden we het aantal ontslagen verder kunnen verminderd hebben", aldus Bogaert. Het personeel hoopt nu een onderhoudscontract van de Hermelijntrams te kunnen binnenhalen.De Lijn liet doorschemeren dat Bombardier afzag van een samenwerking van CAF. "We stellen ons daar vragen bij. We willen niet met kogels schieten op de Vlaamse regering of de lokale directie, maar er is toch een gedeelde verantwoordelijkheid. Enerzijds ligt het voor ons maatschappelijk moeilijk dat een eigen productie niet in eigen land kan blijven. Anderzijds kan de vraag gesteld worden hoe de directie van Bombardier dit dossier heeft behartigd. Er is duidelijk een kans niet gegrepen", aldus nog Bogaert.