Urbano ziet verkoop motorhomes fors stijgen in laatste jaar: “Corona geeft twijfelaars duwtje”

Paul Dendooven: (foto PM)©Peter MAENHOUDT
Paul Dendooven: (foto PM)©Peter MAENHOUDT
Gillian Lowyck

Met zijn allen op een chartervlucht naar Spanje? Veel mensen zien dat toch nog niet zitten. Door de coronacrisis blijven we liever nog even in onze eigen bubbel. Oplossing? De motorhome. Urbano Motorhomes uit Oostende ziet de verkoop sinds de uitbraak van de pandemie enorm stijgen. “Mensen die nog twijfelden, werden over de streep getrokken.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Urbano Motorhomes aan de Torhoutsesteenweg is een begrip in de sector. Zaakvoerder Paul Dendooven starte 40 jaar geleden met het zelf bouwen van campers. In 1988 vestigde hij zijn zaak in Oostende en sinds 1994 verkoopt Urbano heel wat merken van motorhomes. Urbano heeft ook een vestiging in Aarschot en stelt 48 mensen te werk.

Definitieve doorbraak

“Tijdens de eerste lockdown, toen we gesloten waren, merkten we al meteen veel interesse”, vertelt zaakvoerder Paul Dendooven. “We kregen veel aanvragen voor informatie, zagen de mails binnenstromen, de websitebezoeken gingen de hoogte in. Zodra we weer open mochten, was het meteen enorm druk. De verkoop in juni, juli en augustus was gigantisch. En na de tweede sluitingsperiode werd het nóg drukker.”

Paul ziet in de interesse van het publiek de definitieve doorbraak van de motorhome. “Je ziet ze veel meer in het straatbeeld. Vroeger had je een caravan op de oprit. Eén keer per jaar werd daar twee weken mee op reis gegaan. Vandaag is dat helemaal anders. Een daguitstap, een weekendje weg… Hop, met de motorhome. Veel mensen droomden er misschien al stilletjes van, het sluimerde. Corona heeft ze het laatste duwtje gegeven. Veel mensen voelen zich veiliger in hun eigen bubbel, staan niet te springen om in een volle treinwagon of in het vliegtuig te stappen. In Amerika heb je op bijna elke oprit een camper staan. Wel, dat komt hier ook, daar ben ik van overtuigd.”

“Een motorhome is veel meer dan op reis gaan”, vindt Paul. “Het is ideaal om te ontstressen. Je hoeft aan niets te denken. Enkel wat boodschappen mee en je kan vertrekken.”

De populariteit van motorhomes is een Europees fenomeen. “Er is zo veel vraag naar dat de fabrikanten niet kunnen volgen”, zegt Paul. “Gelukkig hebben wij vorig jaar een heel grote voorraad besteld. Nog iets waar mensen niet bij stilstaan: het chassis van een motorhome is hetzelfde als van een bestelwagen. Doordat mensen veel meer online bestellen tijdens de coronacrisis worden er veel bestelwagens gekocht door koerierdiensten. Gevolg: een tekort aan dergelijke onderstellen.”

Hobby

Ook het doelpubliek wordt jaar na jaar jonger. “Vroeger waren de kopers vooral gepensioneerden. Vandaag zien we veel meer jongere mensen. Gezinnen met kinderen of mensen met een hobby zoals surfen, duiken, kiten. Ik denk ook aan mensen die met hun hond op uitstap gaan, de Tour de France volgen… Ik las onlangs dat er veel depressies zijn in België. Wel, ik ben ervan overtuigd dat er daar niemand bij zit met een motorhome”, glimlacht Paul.

Momenteel is Urbano bezig met de bouw van een derde vestiging in de provincie Namen. “Die zal normaal gezien in het najaar openen. Het is de bedoeling dat we daar ook inzetten op het bouwen van een community. Er is ruimte voor mensen om bijvoorbeeld te komen vertellen over hun reizen met de motorhome. Dat is iets wat we op termijn in Oostende ook willen. Ja, het zijn drukke dagen. Maar het is als op een zeilboot. De wind zit goed, het team vaart goed. Dan moet je niet terugkeren naar de haven, maar blijven varen”, lacht Paul.

Kostprijs

Voor wie droomt van een motorhome nog dit: de goedkoopste motorhome heb je vanaf 42.900 euro, btw inclusief. “De mainstream modellen situeren zich tussen 55 en 60.000 euro”, zegt Paul. “De duurste? Je kan het zo gek maken als je wilt, maar tot pakweg 175.000 à 200.000 euro kan je voertuigen in Belgische showrooms zien. En het kan nog duurder als je voor maatwerk kiest.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier