Unizo West-Vlaanderen roept provincie om hulp na aanslagen

Redactie KW

Uit een bevraging blijkt dat zeven op de tien ondernemers omzetverlies leden. Unizo wil dat er daarom een imagocampagne op poten wordt gezet.

Zeven op de tien West-Vlaamse ondernemers leden omzetverlies door de terreuraanslagen in Zaventem en Brussel. Zowat 54 procent vreest hierdoor ook de komende maanden omzetverlies te lijden, blijkt uit een bevraging van Unizo en Horeca Vlaanderen bij 223 kleine West-Vlaamse ondernemers, vooral handelaars en horeca-uitbaters.

De horeca-uitbaters voelen een duidelijke negatieve impact. Hoeveel precies is niet duidelijk. Hotels Brugge sprak eerder in de richting van tien procent minder boekingen. Ruim de helft van de ondervraagden houdt rekening met nog meer annulaties. Om de schade enigszins te beperken probeert een op de vier West-Vlaamse ondernemers klanten over de streep te trekken met extra commerciële kortingen.

Unizo wil daarom dat er een imagocampagne op poten wordt gezet en kijkt dan vooral in de richting van de provincie. De organisatie krijgt daarvoor twee derde van de ondervragers achter zich.

“Toeristen garanderen dat het hier 100 procent veilig is, kan niet en kan nergens ter wereld. Maar we kunnen ze wel tonen dat het hier nog steeds aangenaam is om te winkelen, logeren, eten, drinken,… We roepen bijgevolg op om middelen te voorzien om dergelijke imagocampagne te organiseren. De provincie West-Vlaanderen lijkt ons hiervoor het geschikte niveau. We willen hier dan ook constructief toe bijdragen”, aldus Frederik Serruys, directeur Unizo West-Vlaanderen.

Eerder schreef provinciegouverneur Carl Decaluwé al een ‘Letter of Support’ voor de Westhoek om de Britse toeristen en touroperators gerust te stellen.

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier