Uitbaters Bistroom De Baron kritisch nadat klanten hun kat stuurden in coronatijden

Redactie KW

Bistroom De Baron in de Dorpstraat in Oostende lanceerde zaterdagavond een kritische oproep op hun Facebookpagina. “Nadat klanten nog maar eens hun kat hadden gestuurd in coronatijden, was voor ons de maat vol. In deze tijden is er geen ruimte voor egoïstisch en nalatig gedrag”, klinkt het bij de uitbaters.

Heel wat horecazaken verloren door de coronamaatregelen aan capaciteit, doordat de tafels op anderhalve meter van elkaar moeten staan. Minder tafels betekent creatief zijn. De stad Oostende zorgde voor een kosteloze uitbreiding van de terrassen om het verlies aan capaciteit in te perken. Heel wat horecazaken tekenden daarop in, waaronder ook Bistroom De Baron.

“Draaien op helft van capactiteit”

“De horeca heeft een zware periode achter de rug”, zuchten uitbaters Mick Luyckx, Kevin Muys en Kelly De Beuker. “We doen hard ons best om iedereen te bedienen in deze tijden. De vraag naar reservaties is groot. Elke tafel en elke klant is voor ons in deze periode des te belangrijk. De uitbreiding van ons terras is voor ons een serieuze meerwaarde.”

Bij slecht weer zijn de restaurants echter aangewezen op de capaciteit binnen in het restaurant. “Als het slecht weer is kunnen mensen onmogelijk plaatsnemen op ons terras”, gaat Kelly verder. “We werken binnen op slechts de helft van de capaciteit als van voor de coronacrisis. Daarom proberen we in shiften te werken, al is dat soms niet evident.”

“Niet verwittigen is serieus probleem”

Zaterdagavond stuurde een tafel van vijf hun kat. “Alle begrip als er iets tussen komt en je je reservatie niet kan nakomen. Maar verwittig dan op zijn minst het restaurant. Ik spreek niet alleen voor onszelf, maar voor elke restaurant-uitbater. Als mensen niet verwittigen, dan zitten we met een serieus probleem. Die tafel van vijf die zaterdagavond niet afkwam, was een zesde van onze huidige capaciteit.”

“Het gebeurde sinds de heropening op 8 juni al meerdere keren dat een tafel gewoon niet afkwam en ons ook niet had verwittigd. We moeten al eens reservaties weigeren doordat er geen plaats is. Als die mensen ons hadden verwittigd, dan konden we misschien andere mensen hun tafel gunnen. In normale omstandigheden vind ik het al schandalig dat mensen niets laten weten. Maar in coronatijden vind ik dat onwaarschijnlijk bruut en respectloos.”

“Spelen met andermans broodwinning”

“Mensen spelen met andermans broodwinning. In deze tijden is er gewoon geen ruimte voor egoïstisch en nalatig gedrag. Gelukkig kunnen we, net als heel veel horeca-uitbaters, onze klanten plezieren met afhaalmaaltijden. Wij zijn ook maar mensen en moeten erg hard werken voor ons geld”, aldus Kelly. Bistroom De Baron lanceerde zaterdagavond dan ook een kritische oproep op hun Facebookpagina.

Dat heel veel mensen van dezelfde mening toegedaan zijn, bewijst het aantal keer dat het bericht gedeeld werd. “We kregen heel wat reactie op ons bericht en het werd ondertussen al meer dan 420 keer gedeeld. We hopen dat mensen aan de hand van ons Facebookpost inzien dat het voor ons echt niet gemakkelijk is in deze tijden“, besluit het drietal. (JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier