De Eurostar vierde vrijdag haar twintigste verjaardag. Volgens professor Georges Allaert betekende de hogesnelheidstrein de doodsteek voor Oostende. “De stad is vandaag zijn positie als internationaal knooppunt kwijt.”
De Eurostar reed op 14 november 1994 voor de eerste keer door de Kanaaltunnel. De hogesnelheidstrein betekende een flinke tijdswinst voor wie van Brussel naar Londen moest. Bijna 2,5 jaar later verdween in Oostende de Regie voor Maritiem Transport (RMT), het Belgisch staatsbedrijf dat tussen Oostende en Dover en later Ramsgate voer. Vandaag is er na het faillissement van Trans Europa Ferries geen enkele ferryverbinding meer met Engeland. “Waren de havendammen vroeger al gerealiseerd, dan was de situatie misschien anders geweest. De komst van de Eurostar kan vandaag gezien worden als de doodsteek voor Oostende als internationaal knooppunt voor personenvervoer. Met het verdwijnen van de RMT is het spoor-bootverkeer zo goed als weggevallen. Vroeger kwam men met de trein naar Oostende, om zo via het water in Groot-Brittannië te geraken”, zegt professor Ruimtelijke Ordening Georges Allaert.
Goedkoper geworden vliegtuigverbindingen
De Oostendenaar analyseert al 28 jaar de economische slagkracht van Oostende en de haven. Volgens Allaert is het vandaag moeilijk opboksen tegen de concurrentie van de Eurostar en de veel goedkoper geworden vliegverbindingen. Toch ziet hij nog mogelijkheden, met een snelle ferryverbinding vanuit Oostende die rechtstreeks aansluit op het Londense metronetwerk “Snelheid, frequentie, en comfort zijn de drie belangrijkste elementen die hier niet meer aanwezig zijn aan de kust. Destijds had je de jetfoil in Oostende waarmee je in amper 1.45 uur in hartje Londen stond. Vandaag bouwt men nog steeds vleugelboten, maar ze worden voorlopig niet ingezet”, aldus Allaert.
Ook de actiegroep ‘Restart Passenger ferryline’ gelooft nog in de mogelijkheden van Oostende. Maar volgens hen moet de focus niet op Londen liggen. “Men zegt altijd dat je met de Eurostar vlugger in London bent dan via Oostende. Maar eigenlijk is Londen nooit de belangrijkste doelmarkt voor Oostende geweest. Er bestaan studies waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de passagiers die vanuit Oostende naar Engeland trokken in Kent, Dover, Ramsgate, Canterbury bleven plakken. Omgekeerd hadden de meeste Britten Oostende en de kunststeden Brugge en Gent als bestemming”, zegt Danny Drooghenbroodt. “Het publiek voor een daguitstap of shoppingtrip vanuit en naar Oostende bestaat nog steeds en is niet dezelfde doelgroep als de mensen die met de Eurostar reizen. We mogen ons ook niet blind staren op een ferrylijn naar Ramsgate of Dover. Vanuit Zeebrugge reizen jaarlijks nog honderdduizenden mensen richting Hull. Andere meer zuidelijk of noordelijk gelegen bestemmingen kunnen zeker ook een groot succes zijn”, aldus nog Danny Drooghenbroodt. (DJ)
Toerisme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier