Kortrijkse horeca en handelaars tevreden over zomer: “We zien bezoekerscijfers zoals voor corona”

Arne Vandendriessche, schepen van Economie en Toerisme in Kortrijk. © a-TVK
Olaf Verhaeghe

Kortrijks schepen van Economie en Toerisme Arne Vandendriessche (Team Burgemeester) is een tevreden man. De stad trok afgelopen zomer aan bij bezoekers uit binnen- én buitenland. Dat blijkt uit de eerste analyse van de bezoekerscijfers en een rondvraag bij de horeca, logies en handelaars. “Stilaan gaan we weer richting het niveau van voor de coronacrisis”, klinkt het.

Bijna 120.000 bezoekers voor kunstenfestival Paradise, uitschieters met muziekfestivals Alcatraz en Kamping Kitsch én een zomerbraderie die met dik 61.000 bezoekers de editie van 2019 benadert: de bezoekerscijfers voor de zomer in Kortrijk ogen goed.

543.000 dagbezoekers

“We horen uit alle hoeken hier in Kortrijk goede signalen”, is ook schepen van Economie en Toerisme Arne Vandendriessche (Team Burgemeester) best tevreden. “Zowel restaurants en cafés, hotels en b&b’s als de lokale handelaars spreken van een lokale zomer. Vooral de weekends waren heel goed, met veelal binnenlandse toeristen en ondanks het mindere weer.”

Wat in juni nog voorzichtig op een relance leek, zette zich vooral in juli helemaal door. Kortrijk klokte af op net iets meer dan 543.000 dagbezoekers komt de Guldensporenstad in de buurt van juli 2019. “Stilaan gaan we weer de richting uit van het niveau van voor de coronacrisis, van de tijd dat corona nog enkel maar een zomers biertje was”, glimlacht schepen Vandendriessche. “Zeker Paradise is echt een schot in de roos.”

Culinaire hotspot

Nu het toeristische en economische leven in het stadscentrum opnieuw echt aantrekt, wil de schepen nog een tandje bijsteken. In het najaar moet het aanvalsplan Kortrijk Relanceert op basis van vier pijlers de stad weer echt doen bruisen.

“We organiseren onder meer twee nieuwe festivals, één culinair en één gericht op de entertainmentsector”, klinkt het. “Dat belooft veel moois. Kortrijk wordt meer dan ooit een gastronomische hotspot met enkele absolute topchefs die vaak nog heel jong zijn. Wij hebben het potentieel om uit te groeien tot een culinaire pool met weerklank ver buiten de grenzen.”

Dé shoppingstad

Daarnaast is er ook het nieuwe Unwrap Festival waar het beste uit de lokale gamingwereld en de hele entertainmentindustrie samenkomt en de heuse creatieve vibe die net als de Leie door de stad kronkelt.

“Tot slot willen we ons shoppingimago verder uitwerken”, aldus Vandendriessche. “We moeten dé shoppingstad van West-Vlaanderen worden, met een groen en aangenaam winkelwandelgebied. Daarvoor trekken we 2,3 miljoen euro uit. Bovendien willen we ook tal van nieuwe, innovatieve handelszaken naar hier halen, via een aantrekkingspremie en Kortrijk Zaait. Ook grote spelers, uiteraard!”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.