Drie grote mountainbikeroutes van Heuvelland krijgen upgrade

De controle van de drie lussen gebeurt nu al 25 jaar door Handzamenaar Ronny Hosten (58).© EF
De controle van de drie lussen gebeurt nu al 25 jaar door Handzamenaar Ronny Hosten (58).© EF
Redactie KW

De mountainbikeroutes in Heuvelland hebben een volledige upgrade gekregen. Voortaan worden de routes die in 1995 werden uitgetekend door Bloso, nu Sport Vlaanderen, onderhouden door de technische ploeg van Westtoer. De controle van de drie lussen gebeurt nu al 25 jaar door Handzamenaar Ronny Hosten (58).

De 3 vaste MTB-lussen in Heuvelland en Mesen horen bij de populairste MTB-lussen van West-Vlaanderen, samen met een aantal pareltjes aan de Vlaamse kust. De routes in Heuvelland behoren tot de eerste West-Vlaamse mountainbiketocht ooit, die van december 1992 georganiseerd door het feestcomité van Nieuwkerke.

Drie jaar later werden de routes permanent bewegwijzerd. Ronny Hosten werd peter van de routes. “Het was niet zo eenvoudig om me aan te melden. Aangezien ik niet officieel voorgedragen werd door een sportfunctionnaris, hielden ze me een tijdje aan het lijntje. Maar alles kwam toch goed en Heuvelland werd mijn tweede thuis, mountainbiken mijn tweede sport.”

De garagehouder uit Handzame deed liefst 15 jaar aan autosport en werd dan gepassionneerd mountainbiker. Met een rugzak vol materiaal fietst hij wekelijks in Heuvelland om de routes te controleren. Nu de technische uitvoering gebeurt door Westtoer spreekt Ronny van een heuse verbetering.

Routes hertekenen

“Er werd meteen ook gekozen voor een éénvormige bewegwijzering. In het verleden werden nogal wat natuurlijke elementen gebruikt en dat zorgde wel eens voor onduidelijkheid om de route blindelings te vinden.” Nu de drie routes opnieuw perfect bewegwijzerd zijn, denkt Ronny dat de tijd ook rijp is om de routes wat te hertekenen. Zeker de blauwe route.

“In Ploegsteert rijden we door het bos van de Hutte op paden die Plugstreets genoemd worden. Daar hebben wij geen plezier aan. Een mountainbiker houdt van hotsen en botsen en ploeteren en dat was ooit mogelijk in het bos daar. Tot de paden in een semi-verharde materie werden aangelegd en de koers er overtrok.”

Ook de routes rond de bergen moeten volgens Ronny wat uitdagender worden. De peter neemt als voorbeeld het pad aan het Frans massagraf op de Kemmelberg. “Dit zit niet in de officiële route maar het pad wordt wel door iedereen genomen. En met de komst van de fietsapp Strava wordt er op en rond de Kemmelberg nog wel meer afgeweken van de toegestane paden.

Honderd kilometer plezier

De drie lussen in Heuvelland zijn samen goed voor 100 kilometer mountainbikeplezier en kunnen voortaan opnieuw optimaal gebruikt worden. Elke route heeft een kleur. De blauwe route (41km) telt het minst onverharde kilometers, de groene route (29 km) is de kortste maar wel de moeilijkste en de rode route (37km) kent met Dikkebusvijver een natuurlijke rustpauze.

De routes sluiten aan op het netwerk van Ieper en van Bailleul. Na goed 25 jaar krijgt de mountainbike met de gravelfiets een serieuze concurrent als het om fietsen in de natuur gaat. “Laat Heuvelland maar aan de mountainbikers. Hier liggen bergen vol uitdagingen voor de mountainbiker,” besluit Ronny Hosten.

(MD)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.