De luchthaven Kortrijk-Wevelgem is vooral bekend voor haar zakenvluchten met privéjets, helikopters en sport- en lesvliegtuigen. In maart 2018 kwam na een grootschalige reorganisatie van de uitbating een nv aan het roer van het luchthavenbeheer. Zoals de bestuurders vooraf verwachtten, werd 2019 een overgangsjaar waarin de eerste fase v...

De luchthaven Kortrijk-Wevelgem is vooral bekend voor haar zakenvluchten met privéjets, helikopters en sport- en lesvliegtuigen. In maart 2018 kwam na een grootschalige reorganisatie van de uitbating een nv aan het roer van het luchthavenbeheer. Zoals de bestuurders vooraf verwachtten, werd 2019 een overgangsjaar waarin de eerste fase van de belangrijke infrastructuurrenovatie werd aangevat. Zo werden de taxibanen, vliegtuigparking en verbindingsstukken met de startbaan volledig vervangen. Aan de noordelijke bedrijvenzone is ook een extra beveiligende perimeter voorzien. De werken daarvoor zitten volgens het luchthavenbestuur op schema. Tegen half juni 2020 moet alles achter de rug zijn. "Uiteraard hebben deze werken in 2019 een grote impact gehad op het vliegverkeer", stelt directeur Stefaan Van Eeckhoutte. "De luchthaven draaide het voorbije jaar niet op volle capaciteit. Er waren zelfs een aantal sluitingsdagen waarbij toestellen noodgedwongen tijdelijk verhuisden. Dit alles uitte zich in een daling van het vliegverkeer van zo'n tien procent ten opzichte van 2018." Voor 2020 verwacht directeur Van Eeckhoutte een gelijkaardig scenario. Ook dit jaar zullen een aantal maatregelen nodig zijn om de infrastructuurwerken vlot en veilig te laten verlopen. Toch is het niet allemaal kommer en kwel op de internationale luchthaven. "We mochten enkele grote nieuwe privé-investeringen verwelkomen waaronder 6.000 vierkante meter aan nieuwe vliegtuigonderhouds- en stelplaatsen. Daarnaast is er ook de komst van een internationaal erkend onderhoudscentrum voor privévliegtuigen van de gerenommeerde Franse vliegtuigproducent Dassault", aldus directeur Stefaan Van Eeckhoutte nog.