Tegen eind 2023 moet studie naar verbinding Zeebrugge – Schelde af zijn

© Benny Proot
Olaf Verhaeghe

Tegen eind 2023 zal een studie- en besluitvormingstraject klaar voor de verbinding van de haven van Zeebrugge met het Seine-Scheldeproject. Al benodigde financiële en technische uitvoeringsplannen moeten tegen dan ook voorzien zijn. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van Vlaams Parlementslid Martine Fournier (CD&V).

Vandaag heeft de haven van Zeebrugge nog altijd geen volwaardige binnenvaartverbinding met het Seine-Scheldebekken waardoor diepzeecontainers niet over de binnenwaterroutes kunnen varen. Eerder deze week hamerde de Rekenkamer van de Europese Unie op de noodzaak van zo’n vlotte verbinding. Vlaams Parlementslid Martine Fournier (CD&V) vroeg aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) een uitgebreide stand van zaken over het project.

Tegen eind 2023 moet voor de Vlaamse vaarassen een studie- en besluitvormingstraject opgesteld zijn. Daarbij worden ook alle benodigde financiële en technische uitvoeringsplannen voorzien. “Het gaat concreet om het opwaarderen van de sluizen op de Boven-Schelde, de verbindingen naar de zeehavens van Zeebrugge en Antwerpen, de kanalen Roeselare-Leie en Bossuit-Kortrijk en het Vlaamse gedeelte van het traject Seneffe-Antwerpen”, duidt Martine Fournier.

Deelprojecten in West-Vlaanderen

Specifiek voor West-Vlaanderen bekwam Martine Fournier ook een overzicht van alle specifieke projectonderdelen. Op basis van wat vandaag is geweten stelde minister Peeters een aantal streefdata voorop. “Zo moet de brug Ooigem-Desselgem in 2022 worden afgewerkt. Ook de fietsbrug Waregem-Wielsbeke, de verhoging van de Kuurnebrug, de brug Bissegem-Marke, de vispassage aan de sluis in Menen en de doortocht in Wervik moeten in 2022 klaar zijn. Later volgen onder meer de brug Wevelgem-Lauwe (2024) en de spoorbrug Drie Duikers in Kortrijk (2026)”, aldus het Meense parlementslid nog.

Het is de bedoeling om alle op til zijnde werken in West-Vlaanderen tegen eind 2027 afgerond te hebben. “Momenteel zit de Vlaamse overheid naar eigen zeggen goed op schema. Dat is uiteraard een goede zaak voor de haven van Zeebrugge”, zegt Fournier.

Een overzicht van de deelprojecten in West-Vlaanderen en de beoogde timing:

Tegen eind 2023 moet studie naar verbinding Zeebrugge - Schelde af zijn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier