TE Connectivity Oostkamp bouwt cleanroom en breidt personeelsbestand uit

Door de sterke groei was er vrij snel nood aan verdere uitbreiding van de productieruimte. © GST
Redactie KW

Ook in de huidige economische tijden blijft TE Connectivity Oostkamp, producent van automotive onderdelen zijn productieruimte en het personeelsbestand uitbreiden. Binnenkort wordt een cleanroom op de site in gebruik genomen.

TE Connectivity Oostkamp, waar elektronische componenten voor de auto-industrie ontwikkeld en geproduceerd worden, heeft een nieuwe stap gezet in de toekomstige uitbreiding van het bedrijf.

“In 2019 werd, na goedkeuring door ons Europees management, een eerste deel van de renovatie van ons platinggebouw doorgevoerd. Dat behelsde de benedenverdieping. Door de sterke groei was er vrij snel nood aan verdere uitbreiding van de productieruimte. Er werd dan ook een tweede dossier ingediend bij het Europese management om de bovenverdieping van 1000 m² te renoveren en in te richten als cleanroom”, aldus Luk Hiltrop, plantmanager.

15 vacatures

Dat er verder geïnvesteerd wordt in de site manifesteert zich ook in de verschillende vacatures die er momenteel zijn zoals matrijstechnici voor de spuitgiet- en ponswerktuigen, onderhoudstechnici, elektriciens, productingenieurs en procestechnologen. Momenteel lopen er 15 vacatures met een vast contract bij TE Connectivity.

“Zelfs in deze economisch uitdagende tijden werven we volop aan. Een mooi signaal van het vertrouwen van het Europese management in de langetermijncompetenties van onze site. Als Factory Of The Future creëren we daardoor opnieuw mogelijkheden voor verdere groei en verankering van de maakindustrie in Vlaanderen”, aldus Luk Hiltrop.

Energiezuinige ledverlichting

De vernieuwde fabriekshal die kortelings in gebruik wordt genomen, ligt op de eerste verdieping en is enkel toegankelijk via een trap of een van de twee liften. “De galvanische bovenverdieping lag er in het voorjaar van 2020 nog grauw en vuil bij. Na het weghalen van de roosteringen en de draagprofielen werd er in samenwerking met een architectenbureau een nieuwe draagstructuur opgebouwd waarop een zwevende betonplaat kwam te liggen.”

“De vloerplaat werd afgewerkt met een epoxylaag en muren werden hersteld en geschilderd. Na het aanbrengen van een nieuw ventilatiesysteem, energieverdeling en energiezuinige ledverlichting was de metamorfose compleet”, weet projectleider Kris Denaeghel te vertellen.

Hybride of elektrische wagens

Steve Van de Veire, afdelingshoofd Assembly Mechatronics, voegt eraan toe: “De beperkte toegankelijkheid die aanvankelijk als een beperking werd gezien, bleek een opportuniteit te zijn om deze ruimte als cleanroom in te richten voor het assembleren en testen van delicate automotive producten.”

“De ruimte zal ingenomen worden door onze meest innovatieve producten en processen, die vooral ingezet worden voor hybride of elektrische wagens. Ook voor onze medewerkers is dit een grote stap vooruit om in een totaal vernieuwde omgeving te kunnen werken.” (Geert Stubbe)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier