Streamovations uit Veurne boomt: “Streaming is plots gemeengoed geworden”

Wouter Verheecke

“Jongens, wat een kieken.” De onbedoeld hoorbare uitspraak in de livestream van de Antwerpse gemeenteraad haalde alle nieuwssites en dat is te danken aan een Veurns bedrijf. In volle coronatijd voorziet Streamovations meer dan 30 besturen van streamingfaciliteiten. “Sinds de eerste lockdown slaat iedereen aan het streamen”, glundert bedrijfsleider John Vanhoucke.

In het pand van Streamovations zijn op de drie etages moderne landschapskantoren ingericht, je loopt er langs een bedrijfsbar en foto’s van medewerkers fleuren de inkomhal op. “Zij zijn het hoogste goed voor een onderneming”, stelt John Vanhoucke, die daarmee meteen zijn rol als people manager onderstreept. Als zaakvoerder van het kleinschalige IT-bedrijf houdt hij evenwel ook op technologisch en commercieel vlak de vinger aan de pols. Daartoe kan hij bogen op zijn eerdere werkervaring bij tal van start-ups, telecombedrijven en internetpioniers, ook in de VS.

“Ik ben afgestudeerd als criminoloog, maar ik ben al quasi mijn hele carrière bezig met streaming”, vertelt hij. “Nadat ik de voorbije jaren al tal van rockconcerten, een pauselijk bezoek en de troonsbestijging van koning Filip mocht uitzenden, hebben we nu heel wat politieke klanten in onze portefeuille. Met Streamovations verzorgden wij immers al langer de vergaderingen van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de NAVO, en datzelfde, zelfontwikkelde beheersysteem zetten we nu ook in voor meer dan dertig Vlaamse steden en gemeenten.”

Gemeenteraden

Dat laatste is in grote mate te danken aan corona. Sinds het wegvallen van de fysieke gemeenteraad zochten tal van stadsbesturen immers hun heil in videoconferenties, om de bevolking op een transparante manier te blijven inlichten over hun beslissingen. “Met ons systeem kunnen we alle bekende platformen ondersteunen, waarbij we het mogelijk maken om als burger de vergaderingen te volgen zonder daarin zelf te participeren. Bovendien verrijken we de beelden met onze automatisatie. Zo kunnen we de agendapunten integreren in de uitzending, of komen de naam en de partij van de spreker in beeld van zodra die de microfoon inschakelt. Alle beelden kunnen overigens bewaard worden door de gemeenten zelf, die hier eigenaar van zijn. Zo kun je die achteraf herbekijken in hun archief”, legt John uit.

Journalisten

Hij vertelt het vol trots, want hoewel zijn diensten en het bedrijf niet bekend zijn bij het grote publiek, hebben die volgens hem wel een belangrijke maatschappelijke waarde. “Vooreerst stellen we vast dat er bij de burgers grote interesse is, zowel live als on demand . Neem nu de gemeenteraad van De Panne: die wordt tegenwoordig door bijna 200 mensen gevolgd, wat veel meer is dan bij de fysieke bijeenkomsten. Daarnaast reiken wij een handig hulpmiddel aan voor journalisten en lobbyisten, die in dit fake news -tijdperk makkelijk en snel kunnen achterhalen wat er exact gezegd werd. Tot slot is dit ook een bijzondere manier van geschiedschrijving, die nog een rol kan spelen voor onderzoekers in de politieke wetenschappen en sociologie”, meent John.

Familiaire aanpak

Streamovations is naar verluidt het enige Vlaamse bedrijf met dit businessmodel, maar ook de bedrijfswaarden zijn vrij uniek. “Wij zijn constant op zoek naar goeie, nieuwe medewerkers. Sollicitaties gebeuren niet alleen met mij, maar ook met de toekomstige collega’s. Als werkgever vind ik het overigens een belangrijke troef dat wij in het stadscentrum gelegen zijn: op wandelafstand van de markt, waar we in normale tijden wel eens samen een pint gaan pakken. Vaste uren kennen wij hier trouwens niet en dat blijkt prima te werken”, schetst de bedrijfsleider zijn filosofie.

Hij beschouwt zijn medewerkers als familieleden en dat geldt ook in de omgekeerde richting. Hij beseft evenwel dat dit alleen maar kan met een klein team. “Uiteraard hebben we de ambitie om uit te groeien tot een uit de kluiten gewassen kmo, maar daarbij willen we onze complexloze aanpak absoluut behouden. Dat wordt een grote uitdaging, maar dat is nu net waarom ik mijn job zo graag doe. De toekomst zal raad brengen over hoe we die klus kunnen klaren”, gelooft John.

Internationaliseren

Hoe ziet die toekomst eruit voor Streamovations? “Op technologisch vlak zien we nog heel veel mogelijke doorontwikkelingen, bijvoorbeeld om wat gezegd wordt meteen te ondertitelen en te vertalen. Voor die innovaties worden wij trouwens meestal aangestuurd door onze klanten, die ons toevertrouwen hoe zij werken en waar zij nood aan hebben. Zij dagen ons uit, waardoor we dikwijls boven ons niveau staan te boksen. Commercieel gezien was het corona-effect een echte multiplicator voor ons, waarbij we bewezen hebben dat we heel snel kunnen schakelen. Nu verwachten we onze diensten ook internationaal te kunnen vermarkten, in onze buurlanden. Binnenkort hebben we alvast een distributeur in Nederland”, klinkt het nog.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.