Dat maakte minister-president Geert Bourgeois (N-VA) maandagavond bekend tijdens een werkbezoek aan Schotland.
...

Dat maakte minister-president Geert Bourgeois (N-VA) maandagavond bekend tijdens een werkbezoek aan Schotland.Tot eind 2010 was er een passagiersverbinding over zee tussen Zeebrugge en Rosyth, maar DFDS Seaways moest die stopzetten omdat de rederij op de lijn verlies maakte. Sindsdien is er enkel een vrachtverbinding tussen beide havens. Ook de toekomst van die vrachtroute was een tijd geleden trouwens onzeker, maar een recente investering van 6 miljoen euro van DFDS en Forth Ports - het havenbestuur van onder meer de haven van Rosyth - heeft de hemel enigszins doen opklaren. Zo werd de infrastructuur in Rosyth verbeterd waardoor schepen van en naar Zeebrugge sinds september dubbele ladingen containers kunnen vervoeren.Maandagavond kondigde minister-president Geert Bourgeois, op werkbezoek in Schotland, twee studies aan, zowel naar vracht- als naar passagiersvervoer. "We zullen nagaan of het mogelijk is vrachtverkeer aan te trekken uit Noord-Ierland dat nu nog helemaal rond Engeland via het Kanaal naar bijvoorbeeld Rotterdam vaart, een trip van drie dagen. Van Noord-Ierland naar een haven in het westen van Schotland zoals Cairnryan, over het spoor naar Rosyth en vandaar naar Zeebrugge kan dat allicht in anderhalve dag."Daarnaast zal dus ook onderzocht worden of een nieuwe passagierslijn leefbaar is tussen Schotland en Zeebrugge, een lijn die eerder onrendabel bleek en daarom werd geschrapt. "Het probleem met de vroegere ferryboten was dat er niet voldoende entertainment aan boord was om de passagiers de hele overtocht - 23 uur - bezig te houden", aldus Geert Bourgeois. "We willen nagaan of schepen die daar wel op voorzien zijn de route rendabel kunnen maken." Het gaat voor alle duidelijkheid om studies, er zijn nog geen concrete beslissingen genomen. Morgen heeft de minister-president nog een ontmoeting met de Schotse premier Nicola Sturgeon, van de Scottish National Party. (Pieter-Jan Breyne)