Het project 'Design in Shops' past in het grotere geheel van 'Beleef Kortrijk', dat binnen twee weken gelanceerd wordt. Dat actieplan moet meer shoppers en evenementen naar Kortrijk lokken en tegelijk de leegstand in het centrum verminderen. Met 'Design in Shops' wil schepen Arne Vandendriessche handelaars aanmoedigen om samen te werken met een designer om zo hun zaak op te waarderen. "Dat kan zijn door bijvoorbeeld hun handelspand te vernieuwen of te herschikken, de etalage in te richten, de zichtbaarheid van hun pand te verbeteren of een andere creatieve ingreep te creëren", verduidelijkt hij.
...

Het project 'Design in Shops' past in het grotere geheel van 'Beleef Kortrijk', dat binnen twee weken gelanceerd wordt. Dat actieplan moet meer shoppers en evenementen naar Kortrijk lokken en tegelijk de leegstand in het centrum verminderen. Met 'Design in Shops' wil schepen Arne Vandendriessche handelaars aanmoedigen om samen te werken met een designer om zo hun zaak op te waarderen. "Dat kan zijn door bijvoorbeeld hun handelspand te vernieuwen of te herschikken, de etalage in te richten, de zichtbaarheid van hun pand te verbeteren of een andere creatieve ingreep te creëren", verduidelijkt hij. De schepen neemt daarbij een voorbeeld aan Montreal in Canada, waar dergelijke projecten al langer succes kennen. "Door de komst van webwinkels verandert het landschap voor kleine zelfstandigen enorm. Shoppers gaan in winkels op zoek naar beleving. Met dit project willen we handelaars een duwtje in de rug geven om die uitdaging aan te gaan." Handelszaken die hun kans willen wagen kunnen dat vanaf vandaag doen door zich in te schrijven via de website van de stad Kortrijk. Het is wel de bedoeling dat ondernemers zelf met een plan komen. Een objectieve jury zal dat dan beoordelen en beslissen of de handelaar recht heeft op de toelage van 5.000 euro. "Het is niet de bedoeling dat mensen zich beperken tot dat bedrag", aldus de schepen. "Integendeel, we hopen dat het hen net zal motiveren om meer te investeren." Wie er in de jury zal zitten is voorlopig nog niet duidelijk. Er zullen maximum 40 toelages worden uitgedeeld. Welke zaak je hebt doet er niet toe: van apothekers tot opticiens, iedereen kan inschrijven. Het project loopt 4 jaar en kost de stad 100.000 euro, Europa past nog eens 100.000 euro bij. Handelaars die door de selectie geraken worden voorgesteld aan drie internationale designers. Met welke van de 3 ze samenwerken mogen ze zelf kiezen. In Doornik, Bergen en Rijsel lopen gelijkaardige projecten waardoor grensoverschrijdende samenwerking mogelijk is. Een Kortrijkse handelaar kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om in zee te gaan met een designer uit Doornik. De lancering van het project vond niet toevallig bij Filou&Friends plaats. De keten, die focust op kinderkledij, liet al vijf winkels herinrichten door designbureau 5AM. Kinderen staan er helemaal centraal. Zo is er achterin de zaak een ballenbad te vinden. "Je stapt hier letterlijk binnen in de wereld van het kind. Kinderen winkelen hier met hun ouders en niet omgekeerd", vertelt Kjell Braem, accountmanager Ruimtelijke Economie en Ondernemen bij Stad Kortrijk. "Ik heb uiteraard al gepolst bij verschillende handelaars en het enthousiasme is groot. We hopen dus op heel wat aanvragen", besluit de schepen. Heb je zelf interesse in een samenwerking met een designer? Op maandagavond 24 juni om 19 uur is er een infomoment in café De Dingen in de Budastraat. Handelaars kunnen er terecht met praktische vragen. Inschrijven is verplicht. In september moet de eerste toelage uitgedeeld zijn en zou een eerste verbouwing van start kunnen gaan.