De roep om de koopjesperiode uit te stellen klonk al langer vanuit de sector van de modewinkels. De redenering is dat de winkels, die nu al weken de deuren hebben gesloten, toch nog een tijdje hun collecties aan de gewone prijzen kunnen verkopen vooraleer de solden aanbreken. Toch zat niet iedereen op dezelfde lijn. Handelsfederatie Comeos stond niet te springen voor uitstel.

Ministers Muylle en Ducarme scheppen nu duidelijkheid en stellen de koopjes uit naar 1 augustus. De sperperiode - waarbinnen geen prijsverlagingen mogen worden aangekondigd - schuift mee op tot de maand voordien.

Het duo heeft nog twee maatregelen in petto om de zelfstandigen te ondersteunen. Een daarvan slaat op handelszaken die door de coronamaatregelen noodgedwongen hun activiteiten geheroriënteerd hebben om toch nog wat omzet te halen. Denk aan restaurants die zijn overgeschakeld op levering aan huis of take-away. Zo'n wijziging moet normaal gezien aan de Kruispuntbank voor Ondernemingen worden gemeld, maar tijdens de coronamaatregelen zal dat uitzonderlijk niet moeten.

Ook zullen ze voorstellen de regels voor uitverkoop te veranderen. Juridisch gezien mag die periode tussen 5 maanden en een jaar duren, afhankelijk van de reden, waarbinnen de handelaar uitzonderlijk tegen verlies mag verkopen. Bedoeling is de periode te verlengen in overeenstemming met de duur van de verplichte sluiting door de coronamaatregelen. Daardoor kunnen de handelaars na de opheffing van die maatregelen de uitverkoop voortzetten.

Modewinkels blij met latere solden

De zelfstandige modewinkels zijn erg tevreden met de verschuiving van de solden van 1 juli naar 1 augustus. Dat laat hen toe een maand langer aan normale prijzen te verkopen.

De modewinkels waren vragende partij voor het uitstel. Door de uitbraak van het coronavirus moeten de modewinkels immers de deuren dichthouden. Het uitstel van de solden laat hen toe een maand langer aan gewone prijzen te verkopen. "We zijn zeer tevreden", zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, de sectororganisatie voor zelfstandige modedetailhandel.

Wel is het volgens de sector een gemiste kans om de sperperiode - de periode voor de solden waarin geen reclame gemaakt mag worden voor kortingen - niet uit te breiden. De sector vreest voor het uitbreken van een 'prijzenslag' van de grote ketens zodra de winkels weer open kunnen.

De roep om de koopjesperiode uit te stellen klonk al langer vanuit de sector van de modewinkels. De redenering is dat de winkels, die nu al weken de deuren hebben gesloten, toch nog een tijdje hun collecties aan de gewone prijzen kunnen verkopen vooraleer de solden aanbreken. Toch zat niet iedereen op dezelfde lijn. Handelsfederatie Comeos stond niet te springen voor uitstel. Ministers Muylle en Ducarme scheppen nu duidelijkheid en stellen de koopjes uit naar 1 augustus. De sperperiode - waarbinnen geen prijsverlagingen mogen worden aangekondigd - schuift mee op tot de maand voordien. Het duo heeft nog twee maatregelen in petto om de zelfstandigen te ondersteunen. Een daarvan slaat op handelszaken die door de coronamaatregelen noodgedwongen hun activiteiten geheroriënteerd hebben om toch nog wat omzet te halen. Denk aan restaurants die zijn overgeschakeld op levering aan huis of take-away. Zo'n wijziging moet normaal gezien aan de Kruispuntbank voor Ondernemingen worden gemeld, maar tijdens de coronamaatregelen zal dat uitzonderlijk niet moeten. Ook zullen ze voorstellen de regels voor uitverkoop te veranderen. Juridisch gezien mag die periode tussen 5 maanden en een jaar duren, afhankelijk van de reden, waarbinnen de handelaar uitzonderlijk tegen verlies mag verkopen. Bedoeling is de periode te verlengen in overeenstemming met de duur van de verplichte sluiting door de coronamaatregelen. Daardoor kunnen de handelaars na de opheffing van die maatregelen de uitverkoop voortzetten.